ІНТЕГРАЦІЙНІ АСПЕКТИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ТА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ МАГІСТРІВ ФАРМАЦІЇ В УНІВЕРСИТЕТСЬКІЙ ОСВІТІ КРАЇН ЄВРОСОЮЗУ ТА УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2020.75-76.226384Ключові слова:
вища фармацевтична освіта, євроінтеграційні процеси, професійна підготовка, професійна компетентність, магістри фармації, портфоліо навчальнометодичних комплексівАнотація
У науковій статті на основі здійсненого теоретичного аналізу євроінтеграційних процесів в університетах країн Євросоюзу визначено інтеграційні аспекти та їх вплив на систему професійної підготовки магістрів фармації.
Визначено, що якісна професійна підготовка майбутніх фахівців фармацевтичної галузі, впровадження європейського досвіду в умовах євроінтеграції ЗВО України забезпечує їх адаптацію до реалізації на ринку праці, що є необхідною умовою успішної професійної діяльності.
Встановлено, що впливовим для євроінтеграційних процесів є утворення Європейської асоціації університетів (EUA) та започатковане партнерське освітньонаукове співробітництво та обмін досвідом ефективної організації освітніх процесів. Здійснено експериментальне впровадження розробленого науковометодичного забезпечення – потфоліо науковометодичних комплексів відповідно до інтегрованих навчальних програм фахових дисциплін магістерської підготовки на основі моделі інтегрованого освітнього процесу підготовки майбутніх магістрів фармації в університетах Центральної та Східної Європи у процес формування професійної компетентності майбутніх магістрів фармації в умовах євроінтеграційних процесів в медичних і класичних університетах України.
Комплексна діагностика рівня професійної компетентності студентів, готовності до реалізації фахових компетенцій на завершення формувального експерименту здійснена за результатами тестового контролю, кваліметричними анкетами, а також за результатами оцінювання якості виконання індивідуальних кейсзавдань як показник якісних професійних ознак в експериментальних групах студентів майбутніх магістрів фармації аудиторної і дистанційної форм навчання.
За результатами експериментального дослідження встановлено позитивну динаміку навчальних досягнень студентів у ЗВО і підтверджено ефективність впровадження моделі інтегрованого освітнього процесу підготовки майбутніх магістрів фармації в університетах Центральної та Східної Європи і в Україні в умовах євроінтеграції.
Посилання
Achkasova, S. (2017). Yakist, monitorynh ta periodychnist perehliadu osvitnikh prohram u vyshchomu navchalnomu zakladi [Quality, monitoring and frequency of review of educational programs in higher education]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 5(69), 194-205 [in Ukrainian].
Avsheniuk, N. M. (2008). Yevropeiski pidkhody do formuvannia arkhitektury stupeniv vyshchoi osvity v umovakh Bolonskoho protsesu [European approaches to the formation of the architecture of higher education in the Bologna process]. In I. A. Ziaziun, & N. H. Nychkalo (Eds), Pedahohichna osvita i osvita doroslykh : yevropeiskyi vymir [Pedagogical education and adult education: the European dimension] (pp. 252-262). Kyiv; Khmelnytskyi [in Ukrainian].
Avsheniuk, N. M. (2010). Transnatsionalna vzaiemodiia universytetiv v umovakh yevroatlantychnoi intehratsii [Transnational interaction of universities in the context of Euro-Atlantic integration]. Theory and practice of social systems management, 1, 76-81 [in Ukrainian].
Avsheniuk, N. M. (2011). Bolonskyi protses yak rehionalnyi vymir internatsionalizatsii vyshchoi osvity v Yevropi [Bologna process as a regional dimension of internationalization of higher education in Europe]. In S. M. Martynenko (Ed.), Pedahohichna teoriia i praktyka [Pedagogical theory and practice] (Vol. 2, pp. 3-14). Kyiv [in Ukrainian].
Bilokopytov, V. (2017). Proekt «Tendentsii yevropeiskoi vyshchoi osvity» yak dzherelo informatsii ta poshyrennia praktychnoho dosvidu na yevropeiskomu osvitnomu prostori [Project «Trends in European higher education» as a source of information and dissemination of practical experience in the European educational space]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 5(69), 3-14 [in Ukrainian].
Dobrovolska, A. (2017). Posibnyk yak zasib orhanizatsii y realizatsii interaktyvnoho navchannia maibutnikh likariv i provizoriv [Handbook as a means of organizing and implementing interactive training for future doctors and pharmacists]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 5(69), 251-271 [in Ukrainian].
The European Higher Education Area (EHEA) – Bologna Agreement of Harmonisation of European University Degree Courses. (2018). Retrived from http://www.ehea.info/The Sorbonne in the 20th century. (2020). Retrived from https://www. sorbonne.fr/en/the-sorbonne/history-ofthe-sorbonne/la-sorbonne-au-xxe-siecle-de-lancienne-universite-de-paris-aux-13-universites-parisiennes/Ziaziun, I. A. (2005).
Filosofiia pedahohichnoi yakosti v systemi neperervnoi osvity [Philosophy of pedagogical quality in the system of continuing education]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Рedagogical Sciences, 25, 13-18 [in Ukrainian].
Voskoboinikova, H., Dovzhuk, N., Dovzhuk, V., & Konovalova, L. (2017). Implementation of relevant pharmaceutical practices in the master training in university education of the European Union and Ukraine to improve professional adaptation of future protectors. Modern Science – Moderní věda, 3, 77–82.