АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ

Автор(и)

  • I. TERMOSA

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2020.75-76.226379

Ключові слова:

соціальний захист, фахівець соціальної сфери, економічна компетентність, державні соціальні стандарти і гарантії

Анотація

У статті охарактеризовано поняттєво-категоріальний апарат дефініції «професійна компетентність». Визначено основні нормативні документи (професійних стандартів та стандартів вищої освіти) та законодавчі акти щодо забезпечення підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери при формуванні їх економічної компетентності. Обумовлено, що практична підготовка майбутнього фахівця соціальної сфери до соціального захисту різних груп населення, зокрема соціального забезпечення, потребує формування економічної компетентності.
Розкрито авторське бачення тлумачення економічної компетентності фахівців соціальної сфери в розрізі необхідних знань, набутих вмінь та навичок, набору можливостей та здатностей у галузі економічних знань для здійснення ефективної професійної діяльності у сфері соціального обслуговування, соціальної допомоги та соціальної роботи загалом. Охарактеризовано складові компоненти економічної компетентності при підготовці фахівців соціальної сфери: мотиваційний, когнітивний, процесуальний та особистісний. Виділено когнітивний компонент, як найважливіший, що відображає обґрунтування ролі знань у формуванні економічної компетентності. Обґрунтовано, що формування економічної компетентності у майбутнього фахівця соціальної сфери відбувається в закладах вищої освіти в рамках цілісного педагогічного процесу при вивченні спеціалізованих соціально-економічних дисциплін («Економічні основи соціальної роботи», «Економіка соціальної роботи», «Соціальна економіка», «Соціальний захист населення») і за рахунок використання таких методів організації освітньої діяльності як ділові ігри, ситуативні завдання, розробка соціально-економічних проектів. Встановлено, що необхідну роль у формуванні економічної компетентності при підготовці соціального працівника відіграє знання ним детермінант соціального забезпечення, як основної форми соціального захисту населення – державних соціальних стандартів і гарантій. Дано коротку характеристику на основі законодавчих актів та встановлених розмірів прожиткового мінімуму як державного соціального стандарту та мінімальних заробітних плат та пенсій за віком як основних державних соціальних гарантій.

Посилання

Dmytrenko, H. A. (Ed). (2008). Ekonomichna kompetentnist v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Economic competence in the system of postgraduate pedagogical education]. Kyiv: TsIPPO [in Ukrainian].

Karpenko, O. H. (2011). Vstup do spetsialnosti «Sotsialna robota» [Introduction to the specialty «Social Work»]. Kyiv: Slovo [in Ukrainian].

Liubchuk, O. (2018). Do problemy stanovlennia ekonomichnoi kompetentnosti u studentiv spetsialnosti «sotsialna robota» u protsesi profesiinoi pidhotovky [The problem of developing the economic competence of students of the specialty «social work» in the process of professional training]. Reporter of the priazovskyi state technical university. Section: Sociallyhumanitarian sciences and public administration, 1, 158-163 [in Ukrainian].

Pro derzhavni sotsialni standarty ta derzhavni sotsialni harantii № 2189VIII [About state social standards and state social guarantees]. (2018). Retrived from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2017-14#Text Profesiinyi standart «Sotsialnyi pratsivnyk (dopomizhnyi personal)» [Professional standard «Social worker (support staff)]. № 1149. (2020).

Tarasenko, V. S. (2019). Reforma prozhytkovoho minimumu v Ukraini [Subsistence level reform in Ukraine]. Legal Position, 4(25), 19-24 [in Ukrainian].

Zahalna deklaratsiia prav liudyny : pryiniata i proholoshena rezoliutsiieiu 217 A (III) Heneralnoi Asamblei OON vid 10 hrudnia 1948 r. [Universal Declaration of Human Rights: adopted and promulgated by UN General Assembly Resolution 217 A (III) of 10 December 1948]. (1948). Retrived from http: // zakon3.rada.gov.ua/laws/ show/ 995_015 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-12

Як цитувати

TERMOSA, I. (2020). АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ СФЕРИ. Педагогічні науки, (75-76), 71–77. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2020.75-76.226379

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ВИЩОЇ ШКОЛИ