ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС ЯК СЕРЕДОВИЩЕ ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ

Автор(и)

  • D. BILAI

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2020.75-76.226373

Ключові слова:

майбутній фахівець, педагог, заклад професійної (професійнотехнічної) освіти, комунікативна взаємодія, комунікативна компетентність, освітній процес

Анотація

У статті розкрито специфіку комунікативної компетентності як соціальної характеристики особистості; розглядається і порівнюється освітній процес професійної школи як середовище здійснення комунікативної взаємодії між його учасниками. Аналізується комунікативна компетентність майбутнього фахівця, що формується в нього в процесі професійної (професійно-технічної) освіти і являє собою здатність успішно здійснювати професійну комунікацію, яка у освітньому процесі набуває яскраво виражених характеристик дуалістичності, інтерпретаційності та інтегративності. Зазначено, що більшість праць науковців у цій галузі стосуються переважно орієнтації на майбутню професійну діяльність, проте комунікативна компетентність повинна розглядатися і як важливий інструмент здійснення професійної підготовки, який має формуватися до певної міри автономно, забезпечуючи оптимальні стосунки між учасниками освітнього процесу, ефективну дидактичну взаємодію, завдяки якій навчальні завдання вирішуються успішно і своєчасно. Негативним є те, що практично поза увагою вчених залишається формування комунікативної компетентності учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти, незважаючи на те, що саме цей контингент часто потребує найбільш досконалої організації комунікативної взаємодії в освітньому процесі. Підкреслено, що високий професіоналізм працівника сфери послуг та інших випускників професійних училищ забезпечується не лише їхньою підготовкою в освітньому закладі, а й подальшим процесом саморозвитку, для забезпечення якого необхідна сформована комунікативна компетентність. Визначено, що процес формування комунікативної компетентності у ході навчання спрямований водночас на досягнення процесуальних та результативно-цільових орієнтирів, та запропоновано шляхи його успішного здійснення.

Посилання

Havryliak L. (2019). Komunikatyvna kompetentnist yak skladova profesiinoi pidhotovky suchasnoho fakhivtsia [Communicative competence as a component of vocational training of the modern specialist]. ΛΟHOΣ. The art of scientific mind, 3, 70-73 [in Ukrainian].

Zelman, L. N. (2017). Pidhotovka kvalifikovanykh robitnykiv sfery obsluhovuvannia u profesiinotekhnichnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (1969 r. – pochatok XXI stolittia) [Training of skilled service workers in vocational schools of Ukraine (1969 early XXI century)]. (PhD. diss). Lviv [in Ukrainian].

Pro osvitu [About education]. (2017). Retrived from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text Samborska, N. (2016). Komunikatyvna kompetentnist u strukturi profesiinoi kompetentnosti maibutnoho fakhivtsia [Communicative Competence in the Structure of Professional Competence of the Future Specialist]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Pedagogical Sciences, 1(83), 126–130 [in Ukrainian].

Kilova, H. I. (2011). Dydaktychni osnovy rozvytku profesiino-tekhnichnoi osvity do suchasnykh realii rynkovoi ekonomiky [Didactics bases foundation of development professionally of technical education ormation are toby modern realities of market economy]. Youth & Market, 3(74), 15-20 [in Ukrainian].

Tcaturova, I. A., & Baluian, S. R. (2004). Testirovanie ustnoi kommunikatcii [Verbal communication testing]. Moskva: Vyssh. Shkola [in Russian].

Shestel, O., & Zaika, O. (2017). Suchasni tendentsii formuvannia inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv sfery obsluhovuvannia [Current tendencies in the formulation of high-quality communal competence in the field of service]. Humanities science current issues: Interuniversity collection of Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University Young Scientists Research Papers, 22(2), 162-166 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-12

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ВИЩОЇ ШКОЛИ