СВІТОГЛЯДНІ УЗАГАЛЬНЕННЯ ЯК ДЕТЕРМІНАНТИ РОЗВИТКУ ТЕОРІЇ І ПРАКТИКИ ВИХОВАННЯ

Автор(и)

  • A. KHOMENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2020.75-76.226359

Ключові слова:

педагогічне наукове знання, парадигма виховання, світоглядні узагальнення, філософія освіти, синергетичні орієнтири, національне виховання, сталий розвиток

Анотація

У статті на основі методолого-теоретичного аналізу наукових праць виокремлено світоглядну основу процесу науково-педагогічного пізнання як структурний компонент узагальненої моделі парадигми виховання. Установлено, що науково-дослідницька діяльність вчених та освітньо-виховна діяльність педагогів-практиків в конкретний історичний період детермінується світоглядними узагальненнями (філософськими, онтологічними, епістемологічними, методологічними, логічними, аксіологічними, культурологічними та ін.), які утворюють інформаційну базу філософських поглядів учених і педагогів-практиків на загальнонаукову картину світу, типи матеріальних і духовних систем, закони функціонування й розвитку природи та суспільства, сутність людського буття.
З’ясовано, що фундаментальними світоглядними узагальненнями, які визначають специфіку виховного процесу в епоху постмодернізму є: визнання науки як домінуючої ціннісної детермінанти прогресивного розвитку людства; цивілізаційна роль інтеграційних процесів в освіті; розуміння людини третього тисячоліття як суб’єкта власного життя, історії та культури; обґрунтування філософії освіти у якості методолого-теоретичної основи розвитку світових і національних освітньо-виховних систем; синергетичні орієнтири національного виховання в контексті феномену глобалізації; обумовленість характеру формування суспільно-економічних відносин природно-ресурсним, територіальним та соціальним потенціалом сталого розвитку України.

Посилання

Andrushchenko, V. (2006). Filosofiia osvity XXI stolittia: u poshukakh perspektyvy [The philosophy of education of the XXI century: looking for the perspective]. Filosofiia osvity [The path of education], 1(3), 6-12 [in Ukrainian].

Fomicheva, I. G. (1999). Teoretikometodologicheskie osnovaniia strukturizatcii pedagogicheskogo znaniia [Theoretical and methodological basis of structuring of pedagogical knowledge]. (D. diss.). Tiumen: TGU [in Russian].

Gershunskii, B. (1998). Filosofiia obrazovaniia [The philosophy of education]. Moskva: Mosk. psikhologo-sotcialnyi in-t. Flinta [in Russian].

Human Development Report 1990. Retrieved from: http://hdr.undp.org/sites/default/files/reports/219/hdr_1990_en_complete_nostats.pdf/

Korshunova, N. L. Poniatie paradigmy: v labirintakh poiska [The concept of a paradigm: in the labyrinths of search]. Pedagogics, 8, 11-20 [in Russian].

Kraevskii, V. V. (2008). Metodologiia pedagogiki: novyi etap [Methodology of pedagogy: a new stage]. Moskva: Akademiia [in Russian].

Kremen, V. H., & Ilin, V. V. (2012). Synerhetyka v osviti: kontekst liudynotsentryzmu [Synergetics in education: context for peoplecentrism]. Kyiv: Ped. dumka [in Ukrainian].

Kun, T. (2001). Struktura naukovykh revoliutsii [The structure of scientific revolutions]. Kyiv: Port-Royal [in Ukrainian].

Mikeshina, L. A. (2005). Filosofiia nauki: Sovremennaia epistemologiia. Nauchnoe znanie v dinamike kultury. Metodologiia nauchnogo issledovaniia [The philosophy of Science: Modern Epistemology. Scientific knowledge in the dynamics of culture. Scientific research methodology]. Moskva: Progress-Traditciia [in Russian].

Paton, B. Ye. (Ed.). (2012). Natsionalna paradyhma staloho rozvytku Ukrainy [The national paradigm of the development of Ukraine]. Kyiv [in Ukrainian].

Savostianova, M. V. (2010). Struktura ta funktsionalnyi diapazon paradyhmalnoi nauky [Structure and functional range of paradigmatic science]. Philosophy of science: traditions and innovations, 1(2), 18-26 [in Russian].

Shliakhova, I. B. (2015). Pedagogicheskaia paradigma, teoriia, problemy, poiski putei resheniia [Pedagogical paradigm, theory, problems, search for solutions]. In G. D. Akhmetova (Ed.), Teoriia i praktika obrazovaniia v sovremennom mire [Theory and practice of education in the modern world] : Proceeding of the International Scientific Conference (pp. 54-64). Sankt-Peterburg, 2015 [in Russian].

Stepin, V. S. (2003). Teoreticheskoe znanie [Theoretical knowledge]. Moskva: Progress-traditciia [in Russian].

Stepin, V. S. (2006). Filosofiia nauki [The philosophy of Science]. Moskva: Gardariki [in Russian].

Vyshnevskyi, O. (2010). Ukrainskyi vykhovnyi ideal i natsionalnyi kharakter (vytoky, deformatsii i suchasni vyklyky) [Ukrainian educational ideal and national character (turns, deformations and successes)]. Pedagogical Science, 3, 41-54 [in Ukrainian].

Zelenov, Ye. (2016). Dukhovni osnovy planetarnoho vykhovannia studentskoi molodi [Spiritual elemtns of the planetary education of student youth]. Spirituality of a personality: methodology, theory and practice, 6(75), 63–69 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-12

Як цитувати

KHOMENKO, A. (2020). СВІТОГЛЯДНІ УЗАГАЛЬНЕННЯ ЯК ДЕТЕРМІНАНТИ РОЗВИТКУ ТЕОРІЇ І ПРАКТИКИ ВИХОВАННЯ. Педагогічні науки, (75-76), 8–14. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2020.75-76.226359

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ