РИМО-ІРЛАНДСЬКА ОСВІТНЯ ТРАДИЦІЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ЦЕНТРАЛЬНОЇ УКРАЇНИ НАПРИКІНЦІ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТЬ

Автор(и)

  • A. RYABOKIN

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2019.74.196676

Ключові слова:

римо-ірландська освітня традиція, школа, граматика, метрика, ариф- метика, Каролінгське відродження, Україна

Анотація

У статті проаналізовано навчальні підручники для початкових шкіл і гімназій різних типів, які знаходяться в бібліотеці Києво-Печерської Лаври. З’ясовано, що зміст підручників доводить ті положення нашого дослідження, що римо-ірландська вчена традиція мала місце в освітньому процесі України наприкінці ХІХ – початку ХХ століть.

У полі дослідження автора статті знаходяться підручники з арифметики, які містять логічні та математичні задачі Алкуїна і його учнів, букварі та азбуки з методиками послідовного вивчення читання й правопису, загальнодоступні керівництва для початкового навчання за звуковим методом, що теж мали місце в початковій школі Каролінгського відродження. Окрім того, в статті розглядаються курси арифметики для повторення для початкових народних училищ (кінець ХІХ – початок ХХ ст.), посібники, що містили задачі й диктанти для вступників до класичних гімназій та університетів, підручники з риторики та вищого красномовства, грецької й латинської граматики, вказівники поточної педагогічної літератури кінця ХІХ століття.

Зважаючи на те, що на сьогоднішній день ще не було здійснено систематизованого аналізу навчальних видань для початкових шкіл, різних типів училищ і гімназій, а також авторських посібників, розроблених для самостійної підготовки майбутніх гімназистів і студентів університетів в означений нами період (кінець ХІХ – початку ХХ ст.), автор статті намагався здійснити такий аналіз та виявити в підручниках і посібниках ту складову, що визначена як римо-ірландська освітня традиція.

Підхід до вивчення граматики й літератури в науково-шкільних виданнях К. Говорова, А. Жданова, М. Зарницького, Ф. Кодуполо та ін. показує: по-перше, надання виняткового значення початковому вивченню мов, як це було в граматичних школах Каролінгської епохи; по-друге, фонетичний і морфологічний підхід до вивчення слова на початковому етапі вивчення граматики теж підтверджує попередній постулат. Риторика в означений нами період також посідала виняткове місце в системі навчання, достатньо проаналізувати підручники того часу (Н. Кошанський, М. Сперанський, О. Ешенбург) і правила її від Каролінгської епохи залишилися практично незмінними.

Посилання

Asknazi, K. M. (1899). Polnyj spisok formul, vstrechajushhihsja pri reshenii zadach po algebre, geometrii i trigonometrii [A complete list of formulas encountered in solving problems in algebra, geometry and trigonometry]. Sankt-Peterburg: Izd-vo M. Popova [in Russian].

Bulava, D. P. (1898). Sobranіe arifmeticheskih zadach dlja prigotovlenіja sistematicheskago usnago i pimennago reshenіja. Sostavleny dlja srednіh uchebnyh zavedenіj muzhskih i zhenskih gorodskih i narodnyh uchilishh. Pervaja chast’ – celye chisla [A collection of arithmetic problems for the preparation of a systematic usnago and pimennago solution. Compiled for secondary educational institutions of male and female urban and public schools. The first part is integers].Taganrog [in Russian].

Govorov, K. (1897). Jelementarnaja gramatika. Opyt jelementarnogo rukovodstva pri izuchenіi jazyka prakticheskіm sposobom. Kurs 1-j i 2-j [Elementary grammar. The experience of elementary leadership in the study of language in a practical way. 1st and 2nd course]. Moskva [in Russian].

Zhdanov, A. V. (1897). Rodnaja gramota [Native letter]. Har’kov [in Russian].

Zhitkov, S. V. (1897). Metodika arifmetiki. Rukovodstvo dlja narodnyhuchitelej, uchitel’skіh institutov i pedagogicheskіh klassov zhenskіh gimnazіj [Arithmetic technique. Guidance for public teachers, teacher training institutes and pedagogical classes, female gymnasium]. Sankt-Peterburg [in Russian].

Zarnickіj, N. (1897). Kratkaja cerkovno-slavjanskaja gramatika dlja mladshego kursa cerkovnyh uchebnyh zavedenіj [Brief Church Slavonic Grammar for Junior Church Educational Institutions]. Sankt-Peterburg [in Russian].

Zelinskij, V. (1897). Obuchenіe gramote po zvukovomu sposobu [Sound Literacy]. Moskva [in Russian].

Kodupolo, F. (1890). Polnyj kurs chistopisanіja dlja srednіh uchebnyh zavedenij, sootvetstvenno uchebnym planam utverzhdennyj [A full course of writing for secondary schools, according to the curriculum approved]. Moskva [in Russian].

Koshanskij, N. (1838). Obshhaja ritorika [General rhetoric]. Sankt-Peterburg [in Russian].

Krylov, V. (1899). Sokrashhennaja prakticheskaja grammatika [Abbreviated Practical Grammar]. Moskva [in Russian].

Prilozhenіe k zhurnalu «Vestnik vospitanija» za 1897 god. Ukazatel’ tekushhej pedagogicheskoj literatury za 1897 god [Appendix to the journal “Bulletin of education” for 1897. Index of current pedagogical literature for 1897]. (1898). Moskva [in Russian].

Ruchnaja kniga drevnej klassicheskoj slovestnosti, sobrannaja Jeshenburgom#, umnozhennaja Kramerom i dopolnennaja N. Koshanskim. Tom pervuj [The manual book of ancient classical literature collected by Eschenburg, multiplied by Kramer and supplemented by N. Koshansky. Tom First]. (1816). Sankt-Peterburg [in Russian].

Speranskij, M. (1844). Pravila vysshego krasnorechija [Rules of supreme eloquence]. Sankt-Peterburg [in Russian].

Tihomirov, D. (1897). Kak uchit’ pisat’, chitat’ i schitat’ na pervoj stupeni obuchenija? Obshhedostupnoe rukovodstvo dlja uchashhihsja po bukvarju [How to teach writing, reading and counting at the first stage of training? Public Primer for Primers]. Moskva [in Russian].

Tolmachev, Ja. (1812). Pravila slovesnye, rukovodstvujushhie ot pervyh nachal do vysshih sovershenstv krasnorechija [Rules verbal, guiding from the first principles to the highest perfection of eloquence] (Ch. 4: Sochinenija Jakova Tolmacheva [Works by Yakov Tolmachev]. Sankt-Peterburg [in Russian].

Curikov, N. (1898). Diktanty – zadachi [Dictations - tasks]. Moskva [in Russian].

Chihanov, B. (1899). Uchebnik arifmetiki. Kurs sredne-uchebnyh zavedenij [Textbook of arithmetic. Course of secondary schools]. Moskva [in Russian].

##submission.downloads##

Як цитувати

RYABOKIN, A. (2019). РИМО-ІРЛАНДСЬКА ОСВІТНЯ ТРАДИЦІЯ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ЦЕНТРАЛЬНОЇ УКРАЇНИ НАПРИКІНЦІ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТЬ. Педагогічні науки, (74), 118–122. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2019.74.196676

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕОРІЇ ТА ОСВІТНЬОЇ ПРАКТИКИ