ПРОЕКТУВАННЯ І МОДЕЛЮВАННЯ ЯК СКЛАДОВІ ПРОЕКТНО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • N. NAHORNA

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2019.74.196656

Ключові слова:

проектування, моделювання, проектно-технологічна компетентність, учитель технологій, види проектування, традиційне проектування, нетрадиційне проектування

Анотація

У статті розглядаються поняття «проектування» і «моделювання» як складові проектно- технологічної компетентності майбутніх учителів технологій. Насамперед, розглянуто важливість формування у майбутніх учителів технологій професійної компетентності, зокрема проектно-технологічної. Під час аналізу останніх досліджень і публікацій виявлено, що в колі науковців не склалося єдиної думки, щодо розкриття складових проектно-технологічної компетентності майбутніх учителів технологій.

Основне завдання статті – розглянути поняття «проектування» і «моделювання», їх місце в якості складових проектно-технологічної компетентності майбутніх учителів технологій. Також, зроблено спробу дослідити взаємозв’язок між зазначеними поняттями і проектно-технологічною компетентністю майбутніх учителів технологій.

Розкрито місце проектно-технологічної компетентності у Державному стандарті освітньої галузі «Технології». Зазначено, що згідно даного стандарту, до проектно-технологічної діяльності, відповідно і компетентності, входять такі структурні компоненти, як моделювання, конструювання, проектування.

Для виявлення основних напрямів формування у майбутніх вчителів технологій проектно-технологічної компетентності було з’ясовано її компоненти та насамперед, виявлено значущу для даного дослідження, суть понять «проектування» і «моделювання». Охарактеризовано два види проектування – традиційне і нетрадиційне, визначено їх складові. Виявлено взаємозв’язок між проектуванням та психологією творчості і необхідність застосування методів евристики у творчому процесі. Подано авторське визначення понять «проектування» і «моделювання».

Обґрунтовано, що розуміння і застосування проектування і моделювання як складових проектно-технологічної компетентності при підготовці майбутніх вчителів технологій дозволяє повніше забезпечити сучасні вимоги до розвитку особистості, врахувати її індивідуальні інтереси і здібності, засвоїти не тільки конкретні трудові дії, але й навчити розв'язувати різноманітні конструкторсько-технологічні, технічні та творчі задачі. Виявлено закономірність у тому, що засвоєння основ проектування і моделювання майбутніми учителями технологій сприяє формуванню проектно-технологічної компетентності та може стати шляхом покращення їх професійної підготовки.

Посилання

Bobyleva, Ya. V. (2013). Kontseptsiya issledovaniya teoreticheskikh i metodicheskikh osnov formirovaniya innovatsionnoi kul’tury budushchikh uchitelei tekhnologii v protsesse professional’noi podgotovki [The concept of researching the theoretical and methodological foundations of the formation of an innovative culture of future technology teachers in the process of training]. Molodoi uchenyi [Young scientist], 4, 532–534 [in Russian].

Glossariy terminov rynka truda. razrabotki standartov obrazovatelnykh programm i uchebnykh planov [Glossary of labor market terms, development of standards for educational programs and curricula]. (1997). Moskva: Evropeyskiy fond obrazovaniya [in Russian].

Konok, M. M. (2008). Proektno-tekhnolohichna diialnist uchniv na urokakh z trudovoho navchannia [Design and technological activities of students in the lessons of work training]. Bulletin of the T.H. Shevchenko National University “Chernihiv Colehium”. Series: pedagogy, 97-100 [in Ukrainian].

Proektuvannia i modeliuvannia v dyzaini [Designing and modeling in design]. (2019). Retrieved from http://www.po6iv.ru/art/Proektirowanie_i_modelirowanie [in Ukrainian].

Sovremennaia entciklopediia [Modern Encyclopedia]. (2000). Retrieved from https://dic.academic.ru /dic.nsf/enc1p/30714 [in Russian].

Stopin, V.S., Huseinov, A.A., & Semyhyn, H. Iu. (Eds.). (2010). Nova filosofska entsyklopediia [New philosophical encyclopedia] (Vol. 3: N–S). Moskva: In-t filosofii RAN [in Ukrainian].

Tereshchuk A. I. (2010). Proektna tekhnolohiia v konteksti osobystisno-oriientovanoho pidkhodu v protsesi trudovoho navchannia [Project technology in the context of a person-centered approach in the process of work training]. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: pedagogy, 1, 265 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Як цитувати

NAHORNA, N. (2019). ПРОЕКТУВАННЯ І МОДЕЛЮВАННЯ ЯК СКЛАДОВІ ПРОЕКТНО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ. Педагогічні науки, (74), 68–72. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2019.74.196656

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ВИЩОЇ ШКОЛИ