ОСОБЛИВОСТІ МОТОРНОГО ТА КОГНІТИВНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ З МОТОРНОЮ АЛАЛІЄЮ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2019.74.196621Ключові слова:
онтогенез, дизонтогенез, розвиток моторики, когнітивний розвиток, моторна алаліяАнотація
У ході викладу матеріалів статті висвітлену проблему моторного та когнітивного розвитку дітей дошкільного віку з моторною алалією, що набула пріоритетного значення на сучасному етапі розвитку інклюзивної освіти в Україні та світі. Це пов’язано із збільшенням кількості дітей з різноманітними мовленнєвими порушеннями, які впливають на рівень засвоєння дитиною навчального матеріалу.
У статті детально описано структуру дефекту при алалії, яка характеризується нерівномірністю вербальних і невербальних порушень, що ускладнює розвиток мовлення, які труднощі долають діти з моторною алалією при оволодінні навичками письма, орієнтування в оточую- чому просторі. Також у статті робиться акцент на різноманітні порушення самоорганізації, які негативно впливають на процес і результати мислення. І, як висновок, – необхідність орієнтації на індивідуалізацію навчального процесу з урахуванням особливостей моторного та когнітивного розвитку дитини з моторною алалією.
Посилання
Belova-David, R. A. (1973). Klinicheskie osobennosti detei doshkol’nogo vozrasta s tyazhelymi formami nedorazvitiya rechi [Clinical features of preschool children with severe forms of speech underdevelopment]. (Extended abstract of MedD dissertation). Moskva [in Russian].
Bekhterev, V. M. (1994). Izbrannye raboty po sotsial’noi psikhologii [Selected Works on Social Psychology]. Moskva: Nauka [in Russian].
Vygotskii , L. S. (1999). Pedagogicheskaya psikhologiya [Pedagogical psychology]. Moskva: Pedagogika-Press [in Russian].
Garkusha, Yu.F. (1983). Opyt razvitiya proizvol’nogo vnimaniya u detei s motornoi alaliei [Experience in the development of voluntary attention in children with motor alalia].Defektologiya [Defectology], 4, 23-24 [in Russian].
Grinshpun, B. M. (1988). Razvitie kommunikativnykh umenii u doshkol’nikov v protsesse logopedicheskoi raboty nad svyaznoi rech’yu [The development of communicative skills in preschoolers in the process of speech therapy work on coherent speech]. Defektologiya [Defectology], 3, 81-84 [in Russian].
Kovshikov, V. A. (2006). Ekspressivnaya alaliya i metody ee preodoleniya [Expressive alalia and methods for overcoming it]. Sankt- Peterburg: Karo [in Russian].
Kovshikov, V. A., & El’kin, Yu. A. (1980). K voprosu myshleniya u detei s motornoi alaliei [On the issue of thinking in children with motor alalia]. Defektologiya [ Defectology], 2, 14-22 [in Russian].
Kol’tsova, M. M. (1973). Dvigatel’naya aktivnost’ i razvitie funktsii mozga rebenka: rol’ dvigatel’nogo analizatora v formirovanii vysshei nervnoi deyatel’nosti rebenka [Motor activity and development of the brain functions of the child: the role of the motor analyzer in the formation of the higher nervous activity of the child]. Moskva: Pedagogika [in Russian].
Kornev, A. N. (2006). Osnovy logopatologii detskogo vozrasta: klinicheskie i psikhologicheskie aspekty [The basics of children’s logopathology: clinical and psychological aspects]. Sankt-Peterburg: Rech’ [in Russian].
Levina, R. E. (1977). Svoistva lichnosti i ovladenie rech’yu v norme i patologii [Personality traits and mastery of speech in norm and pathology]. Moskva: Akademiya [in Russian].
Luriya, A. R. (1975). Rech’ i myshlenie: materialy k kursu lektsii po obshchei psikhologii [Speech and thinking: materials for a course of lectures on general psychology]. Moskva: MGU [in Russian].
Mastyukova, E. M. (1997). Lechebnaya pedagogika (rannii i doshkol’nyi vozrast): sovety pedagogam i roditelyam po podgotovke k obucheniyu detei s osobymi problemami v razvitii [Therapeutic pedagogy (early and preschool age): advice for teachers and parents on preparing for teaching children with special developmental problems]. Moskva: Vlados [in Russian].
Orfinskaya, V. K. (2003). Printsipy postroeniya differentsirovannoi metodiki obucheniya alalikov na osnovanii lingvisticheskoi klassifikatsii form alalii. Logopediya [The principles of constructing a differentiated methodology for teaching alaliki on the basis of the linguistic classification of forms of alalia. Speech therapy]. Moskva: Vlados [in Russian].
Sobotovich, E. F. (2003). Rechevoe nedorazvitie u detei i puti ego korrektsii (deti s narusheniem intellekta i motornoi alaliei) [Speech underdevelopment in children and ways of its correction (children with impaired intelligence and motor alalia)].Moskva: Klassik stil’ [in Russian].
Traugott, N. N. (1940). Rasstroistva rechi v detskom vozraste [Speech disorders in childhood] (T. 4, pp. 70-103). Leningrad: Kargoizdat [in Russian].
Usanova, O. N. (1982). Osobennosti neverbal’nogo intellekta pri nedorazvitii rechi: obuchenie i vospitanie doshkol’nikov s narusheniyami remi [Features of non-verbal intelligence in speech underdevelopment: training and education of preschoolers with impaired remy]. Moskva: Prosveshchenie [in Russian].
Filicheva, T. B., & Chirkina, G. V. (2004). Ustranenie obshchego nedorazvitiya rechi u detei doshkol’nogo vozrasta [Elimination of general underdevelopment of speech in preschool children]. Moskva: Airis press [in Russian].
Tsvetkova, L. S. (1995). Mozg i intellekt: narushenie i vosstanovlenie intellektual’noi deyatel’nosti [Brain and intelligence: violation and restoration of intellectual activity]. Moskva: Prosveshchenie [in Russian].
Shakhovskaya, S. N. (1997). Razvitie slovarya v sisteme raboty pri obshchem nedorazvitii rechi [The development of the dictionary in the system of work with a general underdevelopment of speech]. Moskva: Ekonomika [in Russian].
Canon, C. (2006). Implementing research practices. The high school journal, 4, 8-13.