ІСТОРІОГРАФІЧНИЙ ОПИС ПРОБЛЕМИ ЯК НЕОБХІДНИЙ СКЛАДНИК ІСТОРИКО-ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ (за матеріалами дисертацій зі спеціальності 13.00.01 «загальна педагогіка та історія педагогіки», захищених у 2016 рр.)
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2018.72.176126Ключові слова:
, історіографія, педагогічна історіографія, історикопедагогічне дослідження, кандидатська дисертація, історія педагогікиАнотація
Статтю присвячено з’ясуванню специфіки історіографічного аналізу проблеми дослідження в дисертаційних роботах із історії педагогіки, що були захищені в Спеціалізованих вчених радах України впродовж 2016 р. На основі звернення до теоретичних джерел та аналізу значного масиву наукових робіт констатовано недостатню увагу дисертантів до історіографічного складника та розбіжності в розумінні його дефініції. Проведений аналіз дозволив констатувати, що власне історіографічний аналіз проблеми дослідження містить незначна кількість дисертацій, та виявити прояв тут декількох суперечливих тенденцій, коли автори та авторки: 1) ототожнюють історіографію проблеми дослідження з питанням ступеня її висвітлення в науковій літературі; 2) розглядають історіографічний складник побіжно, зосереджуючи увагу на відтворенні ретроспективи становлення та розвитку педагогічного явища; 3) уникають висвітлення питання історіографії проблеми.Посилання
Berezivska L. Reformuvannia shkilnoi osvity v Ukraini u KhKh st.: istoriohrafiia pytannia. Istoryko-pedahohichnyi almanakh. 2009. Vyp. 1. S. 15–28.
Holubnycha L. O. Pedahohichna istoriohrafiia: teoretychni aspekty. URL: http://dspace.nulau.edu.ua
/bitstream/123456789/1768/1/ped-istor.pdf
Holubnycha L. O. Funktsii pedahohichnoi istoriohrafii. Pedahohika ta psykholohiia. 2012. Vyp. 42. S. 139–146.
Humeniuk V. V. Orhanizatsiino-pedahohichni umovy zdobuttia inozemnymy studentamy vyshchoi medych- noi osvity v Ukraini (seredyna XX – pochatok XXI stolittia) : dys. … kand. ped. nauk :13.00.01. Lviv, 2016. 341 s.
Ivanenko L. V. Problema formuvannia myloserdia u ditei shkilnoho viku v Ukraini (druha polovyna XX – pochatok XXI st.) : dys. … kand. ped. nauk :13.00.01. Sumy, 2016. 257 s.
Koliada N. M. Pedahohichna istoriohrafiia yak skladnyk istoryko-pedahohichnoho doslidzhennia. Naukovo-pedahohichni studii : naukovyi zhurnal / hol. red.: L. D. Berezivska, I. M. Shorobura. Kyiv, 2018. Vyp. 1. S. 39–46.
Kundii Zh. P. Rozvytok idei zhinochoi medychnoi osvity u naukovo-pedahohichnii spadshchyni M. V. Sklifosovskoho (1836–1904 rr.). : dys. … kand. ped. nauk : 13.00.01. Poltava, 2016. 235 s.
Nykyforov A. M. Pedahohichna ta kulturno-prosvitnytska diialnist Nykanora Onatskoho (1875–1937 rr.) na Slobozhanshchyni : dys. … kand. ped. nauk : 13.00.01. Sumy, 2016. 223 s.
Paskalenko V. V. Pedahohichna spadshchyna ta hromadsko-prosvitnytska diialnist V. V. Riumina v kintsi XIX – na pochatku XX stolittia) : dys. … kand. ped. nauk : 13.00.01. Mykolaiv, 2016. 246 s.
Pertsov O. V. Rozvytok viiskovoi osvity na Yelysavethradshchyni (druha polovyna XIX – pochatok XX stolittia) : dys. … kand. ped. nauk : 13.00.01. Kirovohrad, 2016. 255 s.
Petrechko M. O. Pedahohichna spadshchyna Khelen Parkkherst u konteksti rozvytku pedahohiky SShA u pershii polovyni XX st.) : dys. … kand. ped. nauk : 13.00.01. Drohobych, 2016. 229 s.
Petroshchuk N. R. Rozvytok systemy pidvyshchennia kvalifikatsii vchyteliv narodnykh shkil v Ukraini druhoi polovyny XIX – pochatku XX stolittia : dys. … kand. ped. nauk : 13.00.01. Sumy, 2016. 257 s.
Soma S. O. Orhanizatsiino-pedahohichni zasady diialnosti khimiko-biolohichnykh viddilen Maloi akademii nauk Ukrainy (60-ti roky XIX – pochatok XX stolittia) : dys. … kand. ped. nauk : 13.00.01. Sumy, 2016. 308 s.
Frolenkova N. O. Naukovo-metodychne zabezpechennia zmistu doshkilnoi osvity v Ukraini (druha polovyna XX – pochatok XXI stolittia) : dys. … kand. ped. nauk : 13.00.01. Ivano-Frankivsk, 2016. 331 s.
Shevchenko F. P. Istoriohrafiia – vazhlyva istorychna dystsyplina. Istoriohrafichni doslidzhennia v Ukrainskii RSR. Vyp. 1. Kyiv, 1968. S. 5–20.
Yarmak N. A. Naukovo-pedahohichna diialnist Oleksandra Fedorovycha Muzychenka (1875–1937 rr.) : dys. … kand. ped. nauk : 13.00.01. Sumy, 2016. 257 s.