ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ НА ЗАСАДАХ ПАРТНЕРСЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.79.264557Ключові слова:
дистанційне навчання, партнерська педагогіка, взаємодія, воєнний стан, комунікація, діти дошкільного віку, вихователь закладу дошкільної освіти, батькиАнотація
У статті на основі вивчення науково-педагогічної літератури здійснено термінологічний аналіз педагогічної сутності поняття «дистанційне навчання дітей дошкільного віку», як форми навчання у воєнний період країни, фундамент якої повинен базуватися на партнерській взаємодії. Автори статті розуміють сутність поняття «дистанційне навчання дітей дошкільного віку» як організацію партнерської освітньої взаємодії в умовах віддаленості вихователя від дітей та їх батьків (дорослих, які доглядають за дітьми), що функціонує синхронно та/чи асинхронно на базі сучасних освітніх, інформаційно-комунікативних (цифрових) технологій.
Розглянуто позитивні та негативні сторони залучення дітей дошкільного віку до дистанційного навчання. Доведено, що в умовах воєнного стану освіта дошкільників не повинна перериватися, педагоги, діти, їхні батьки повинні взаємодіяти як суб’єкти освітнього процесу. Визначено режими дистанційного навчання дошкільників – синхронний та асинхронний, сучасні освітні онлайн-інструменти, якими можуть користуватися і вихователі ЗДО, і батьки дітей дошкільного віку.
Проведено опитування 50-ти вихователів ЗДО Полтавської області з проблем дистанційного навчання на кінець другого місяця війни в Україні. У більшості випадків виявлено зацікавленість дорослих у продовженні освіти дошкільників за умов дистанційного навчання у період воєнного стану.
Науково-педагогічний пошук спонукав авторів до визначення чинників налагодження дистанційного навчання в дошкільній освіті на засадах партнерської педагогіки в період воєнного стану: принципи педагогіки партнерства; установка всіх суб’єктів дошкільної освіти на неперервність освітньої діяльності в умовах воєнного стану; культурно-освітнє розмаїття суб’єктів дошкільної освіти; рівень сформованості емоційного інтелекту та комунікативної компетентності суб’єктів дошкільної освіти; здатність дорослих до побудови нових соціальних зв’язків, розвинуті навички адаптивності до діяльності в різних умовах та навички резільєнтності; достовірність інформації освітніх сервісів, соціальних мереж, освітніх онлайн-платформ; активна допомога дорослих в освітній діяльності дітям в умовах воєнного стану; відповідні соціально-побутові та технічні умови дистанційного навчання дошкільника; цифрова грамотність суб’єктів освітнього процесу; врахування особливостей перебігу воєнного стану (обмеженість в часі (комендантська година), ситуації прямої небезпеки (військові дії, сигнали повітряної тривоги, необхідність перебування в укриттях) тощо).
Посилання
DYSTANTSIINA OSVITA [DISTANCE EDUCATION]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy [Ministry of Education and Science of Ukraine]. Retrived from https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/distancijna-osvita [in Ukrainian].
Dystantsiina osvita [Distance education]. Vyshcha osvita [Higher Education]. Retrived from http://vnz.org.ua/dystantsijnaosvita/pro [in Ukrainian].
Dytiachyi sadok onlain NUMO [Kindergarten online NUMO], 35. Retrived from https://www.youtube.com/watch?v=NDxNVdPayGk [in Ukrainian].
Kabantseva, A. V., & Kornieieva, O. L. (2018). Pidtrymka dytyny v umovakh emotsiinoho napruzhennia [Supporting the child in conditions of emotional stress]. Kyiv: KVITs [in Ukrainian].
Kosenchuk, O., & Novyk, I. (2020). Orhanizatsiia diialnosti zakladiv doshkilnoi osvity v period pandemii [Organization of preschool education during the pandemic]. Doshkilne vykhovannia [Preschool education], 9, 17-21. Retrived from https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2020/09/dv_2020-09_kosenchuk_olga_novyk_iryna.pdf [in Ukrainian].
Lohostudiia «Balakunchyky». Lohoped. Psykholoh [Logo studio “Balakunchiki”. Speech therapist. Psychologist]. Retrived from https://www.facebook.com/logopedstydio.lviv [in Ukrainian].
Lutsenko, I. O., Bohush, A. M., Kalmykova, L. O., Kuzmenko, V. U., Povorozniuk, S. I., & Reipolska, O. D. (2018). Psykholohopedahohichnyi suprovid vykhovannia i rozvytku ditei doshkilnoho viku z rodyn uchasnykiv ATO i vnutrishno peremishchenykh osib: kontseptsiia, metodyka, tekhnolohii [Psychological and pedagogical support of upbringing and development of preschool children from the families of anti-terrorist operation participants and internally displaced persons: concept, methods, technologies]. Kyiv [in Ukrainian]. Retrived from http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24604 [in Ukrainian].
Mashivskyi ZDO «Kalynka» [Mashivsky ZDO “Kalinka”]. Retrived from https://www.facebook.com/groups/779441272611371 [in Ukrainian].
Metodychni rekomendatsii shchodo komunikatsii z ditmy doshkilnoho viku z rodyn uchasnykiv OOS/ATO, vnutrishno peremishchenykh osib ta orhanizatsii vzaiemodii z yikhnimy batkamy [Methodical recommendations on communication with preschool children from families of participants of OOS / ATO, internally displaced persons and organization of interaction with their parents]. № 1/9-766. (2019). Retrived from https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/69951/ [in Ukrainian].
Pidtrymai dytynu [Support the child]. Telegram. Retrived from https://t.me/pidtrumaidutuny [in Ukrainian].
Platforma rozvytku doshkilniat NUMO [NUMO preschool development platform]. Retrived from https://numo.mon.gov.ua/ [in Ukrainian].
Polozhennia pro dystantsiine navchannia [Regulations on distance learning]. № 466. (2013). Retrived from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text [in Ukrainian].
Pro orhanizatsiiu osvitnoho protsesu v umovakh viiskovykh dii [About the organization of educational process in the conditions of military actions]. № 1/3371-22. (2022). Retrived from https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/86062/ [in Ukrainian].
Pro rekomendatsii dlia pratsivnykiv zakladiv doshkilnoi osvity na period dii voiennoho stanu v Ukraini [About recommendations for employees of preschool educational institutions for the period of martial law in Ukraine]. № 1/3845-22. (2022). Retrived from https://mon.gov.ua/ua/news/sergij-shkarlet-rekomendaciyi-dlya-pracivnikiv-zakladiv-doshkilnoyi-osviti-na-period-diyivoyennogo-stanu-v-ukrayini [in Ukrainian].
Ptashenia. Dytiachyi prostir [Chick. Children’s space]. Retrived from https://www.youtube.com/channel/UCARYpMN6E9Rgb8tT9v-s5kA/about [in Ukrainian].
Rekomendatsii shchodo zabezpechennia yakosti doshkilnoi osvity Ukrainy v umovakh karantynu (rekomendatsii rozrobleno zghidno z chynnymy dokumentamy VOOZ, MOZ i MON Ukrainy, shcho rehuliuiut protses orhanizatsii osvitnoho protsesu v zakladakh doshkilnoi osvity) [Recommendations for ensuring the quality of preschool education in Ukraine under quarantine (recommendations developed in accordance with current documents of the WHO, the Ministry of Health and the Ministry of Education and Science of Ukraine, which regulate the process of organizing the educational process in preschool education)]. (2021). Kyiv [in Ukrainian].
Rozmovy pro viinu. Pytannia ta vidpovidi pro viinu dlia batkiv ta opikuniv ditei ta pidlitkiv [Talk about war. Questions and answers about war for parents and guardians of children and adolescents]. Retrived from https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/2022/03/31 /Rozmovy.pro.viynu.31.03.22.pdf [in Ukrainian].
Rozumnyi kOtus – pomichnyk dlia matus [A smart cat is a helper for mothers]. Retrived from https://www.facebook.com/rozumnyy.kotus [in Ukrainian].
Rozvytok dytyny. Liudmyla Shelestova [Child development. Lyudmila Shelestova]. Retrived from https://www.youtube.com/c /RozvytokdytynyLiudmylaShelestova/about [in Ukrainian].
Spryiannia osviti [Promoting education]. Retrived from https://www.facebook.com/groups/1717339951883407 [in Ukrainian].