ОРГАНІЗАЦІЙНО-УПРАВЛІНСЬКА РОБОТА ВЧЕНОГОПЕДАГОГА П. І. ШЕВЧЕНКА

Автор(и)

  • I. KOVALENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2020.75-76.226400

Ключові слова:

Павло Іванович Шевченко, організаційноуправлінська діяльність, міський відділ народної освіти, освіта, розвиток освіти, керівники шкіл

Анотація

Констатовано важливість урахування позитивних надбань вітчизняної педагогіки для розвитку сучасної освіти, особливо в умовах інтенсифікації процесу децентралізації органів місцевого управління. Метою статті було висвітлення педагогічного досвіду П. І. Шевченка, колишнього ректора Криворізького державного педагогічного університету, на посаді завідувача міського (м. Кривий Ріг) відділу народної освіти з серпня 1965 р. по жовтень 1979 р., задля вивчення тяглості попередніх управлінських ідей і теорій, як методологічного орієнтиру для сучасних менеджерів освіти. Провідні методи дослідження: аналіз та узагальнення архівного матеріалу, проблемний та ретроспективний аналіз. Вивчення документальних джерел Дніпровського обласного державного архіву (відділ міськвиконкому м. Кривий Ріг), що містить матеріал доповідей П. І. Шевченка на міських нарадах керівників шкіл Кривого Рогу дозволило визначити коло проблем, які мали пріоритетне значення у організаційно-управлінській роботі вченого-педагога.
Виявлено, що під час своєї роботи П. Шевченко вирішував питання розвитку освітньої інфраструктури всього міста і прилеглих районів, забезпечення сталого функціонування шкіл, дошкільних, позашкільних, професійно-технічних закладів освіти міста і прилеглих районів. У межах посадових повноважень П. Шевченко також опікувався дошкільними дитячими установами, вимагав приділяти увагу калорійності та різноманітності дитячого харчування, дотриманню в закладі санітарно-гігієнічних норм, проведенню своєчасних ремонтних робіт в приміщеннях дитячих садків, благоустрою дитячих майданчиків тощо. Регіональні особливості міста, що характеризувалися стрімким розвитком металургійного виробництва потребували системної профорієнтаційної роботи, на яку, передусім, були спрямовані уроки трудового навчання. Артикуляція цих питань перед освітянами міста була провідною у діяльності Павла Івановича наприкінці 70-х рр. ХХ ст. Звернення до документів, які залишили відбиток організаційно-управлінської роботи П. Шевченка на посаді голови міського відділу народної освіти доводить послідовне втілення в його управлінській діяльності ідеї сполучення навчання та праці, ідеї, що на сьогодні отримала назву – дуальна освіта. В своїй роботі П. Шевченко керувався тогочасними постановами партійних установ, утім пріоритетною в його роботі була особиста зацікавленість у розв’язанні тогочасних проблем, що виявлялась у його здатності до формування стратегічних цілей та визначення алгоритму першочергових дій для їхньої реалізації. Доведено, що діяльність П. Шевченка була сконцентрована навколо проблем освітньої галузі міста, педагогічних колективів, учнівства, що розглядалися як запорука успішного соціального та економічного розвитку держави.

Посилання

Decentralization and Education. Definition, Measurement, Rationale. Retrived from https://education.stateuniversity.com/pages/1903/Decentralization-Education.html

Kremen, V. (2018). Pedahohika Vasylia Sukhomlynskoho: vidpovidi na zapyty chasu [Pedagogy of Vasil Sukhomlinsky: answers at ready time]. Academic notes. Pedagogical Sciences,172, 12-14 [in Ukrainian].

Pro narodnu osvitu [About public education]. № 2778-VIII. (1974). Retrived from http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T742778.html [in Ukrainian].

Shchekin, R. H. (2017). Orhanizatsiino-strukturna kharakterystyka orhaniv publichnoho administruvannia u sferi osvity [Organizational and structural characteristics of public administration bodies in the field of education]. Pravova pozytsiia [Legal position], 2(19), 111-119 [in Ukrainian].

Shevchenko, P. I. (1970). Dopovid na miskii naradi dyrektoriv shkil (1970 r.). [Report at the city meeting of school principals (1970)] DODA AVM m. Kryvyi Rih (Dnipr. obl. derzh. arkhiv, arkhiv. viddil miskvynkomu m. Kryvyi Rih) [DODA AVM Kryvyi Rih]. F. R-4863. Op. 1. Spr. 282. Ark. 208 [in Ukrainian].

Shevchenko, P. I. (1972). Dopovid na miskii naradi dyrektoriv shkil (1972 r.) [Report at the city meeting of school principals (1972).]. DODA AVM m. Kryvyi Rih [DODA AVM Kryvyi Rih]. F. R-4863. Op. 1. Spr. 285. Ark. 372.

Shevchenko, P. I. (1979). Dopovid na miskii naradi kerivnytstva shkil (1979) [Report at the city meeting of school leaders (1979)]. DODA AVM m. Kryvyi Rih [DODA AVM Kryvyi Rih]. F. R-4863. Op. 1. Spr. 322. Ark. 152.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-12

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕОРІЇ ТА ОСВІТНЬОЇ ПРАКТИКИ