ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ТРЕНЕРІВ З ФУТБОЛУ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • O. SVIERTNIEV

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2020.75-76.226361

Ключові слова:

фізична культура і спорт, кваліфікаційна характеристика професії, фахова компетентність, тренер (тренервикладач) з виду спорту, підготовка тренера з футболу

Анотація

У статті розглядаються теоретичні засади формування фахових компетентностей тренерів з футболу в Україні, як основу їх професійного зростання та конкурентоспроможності на ринку праці.
Досліджено сучасне нормативно-правове забезпечення галузі фізичної культури і спорту та визначені посади фахівців. Проаналізовано класифікатор професій та їх кваліфікаційні характеристики як базовий компонент підготовки тренера (тренера-викладача) з виду спорту в умовах реформування вищої освіти. Обґрунтовано основні компетентності бакалавра і магістріа спеціальності 017 Фізична культура і спорт.
Доведено, що фахова компетентність тренера з футболу є базовим та системоутворювальним поняттям і розглядається як система знань, умінь та особистісних якостей, що відповідають змісту його професійної діяльності.
Висвітлено сучасні аспекти реалізації навчальних програм у системі тренерської освіти Української асоціації футболу. Досліджено особливості організації та проведення курсів підвищення кваліфікації тренерських кадрів з футболу у регіональних федераціях.
Визначені базові компоненти процесу підготовки і перепідготовки тренерів з футболу, що забезпечують формування професійних компетентностей в системі тренерської освіти Української асоціації футболу.

Посилання

Chopyk, T. V. (2012). Pedahohichni umovy profesiinoi pidhotovky u vyshchomu navchalnomu zakladi maibutnikh treneriv-vykladachiv [Pedagogical conditions of professional training in a higher educational institution of future trainers-teachers]. In H. V. Lozhkin, V. T. Piatkov, & Yu. I. Shalapko (Eds.), Zdorov’ia, fizychne vykhovannia i sport v umovakh sohodennia [Health, physical education and sports in today’s conditions] : Proceedings of the Scientific Conference, Khmelnytskyi, October 21–22, 2012 year (pp. 100-103). Khmelnytskyi [in Ukrainian].

Dovidnyk kvalifikatsiinykh kharakterystyk profesii pratsivnykiv. Vyp. 85. «Sportyvna diialnist» Reference book of qualification characteristics of employees’ professions. Issue 85. «Sports activities». (2016). Retrieved from http://www.dsmsu.gov.ua/media/2016/11/02/29/4080_1.pdf

Natsionalnyi klasyfikator Ukrainy «Klasyfikator profesii» DK 003: 2010 [National Classifier of Ukraine «Classifier of Professions» SC 003: 2010]. Retrieved from http://www.dk003.com/

Pavliuk, Ye. O., & Chopyk, T. (2013). Model rozvytku profesiinoi kompetentnosti maibutnikh treneriv-vykladachiv u protsesi fakhovoi pidhotovky [Model of development of professional competence of future trainers-teachers in the process of professional training]. Profesiine stanovlennia osobystosti [Professional formation of personality], 141-149 [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia pereliku haluzei znan i spetsialnostei, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity [On approval of the list of branches of knowledge and specialties in which the training of applicants]. №266. (April 29, 2015). Retrieved from http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/266-2015-p. [in Ukrainian].

Standart vyshchoi osvity Ukrainy: pershyi (bakalavrskyi) riven vyshchoi osvity, haluz znan 01 «Osvita/Pedahohika», spetsialnist 017 «Fizychna kultura i sport» [Standard of higher education of Ukraine: the first (bachelor’s) level of higher education, field of knowledge 01 «Education/Pedagogy», specialty 017 «Physical culture and sports»]. № 567. (April, 24, 2019). [in Ukrainian].

Sviertniev, O. (2013). Suchasni aspekty pidhotovky treneriv za prohramoiu «S-dyplom» Federatsii Futbolu Ukrainy [Modern aspects of coaching according to the program «S-diploma» of the Football Federation of Ukraine]. Image of the modern pedagogue, 3, 22–24. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/isp_2013_3_8 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-12

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ