НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФУНКЦІОНУВАННЯ ЗАКЛАДІВ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ (1991–2022 РР.)

Автор(и)

  • V. MOKLYAK
  • O. MOKLYAK
  • T. BONDARENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2023.81.289404

Ключові слова:

позашкільна освіта, заклади позашкільної освіти, діти з особливими освітніми потребами, дозвіллєва діяльність, нормативно-правові документи

Анотація

У статті схарактеризовано основні нормативно-правові акти періоду незалежності України, що врегульовують питання функціонування закладів позашкільної освіти. Виявлено, що існує кілька рівнів інституцій, на які покладаються задачі опікування закладами позашкільної освіти. Це зокрема національний (центральні органи виконавчої влади, державні заклади позашкільної освіти); обласний (органи місцевого самоврядування (обласні, районні, сільські, селищні комітети), місцеві державні адміністрації, органи громади об’єднаних територій та суміжні структурні підрозділи); місцевий (обов’язки покладаються безпосередньо на директора, а освітня діяльність забезпечується педагогічною радою, методистами, педагогами-організаторами, керівниками гуртків тощо).
Узагальнено, що на усіх рівнях відбувається злагоджена, скоординована робота усіх інституцій, котрі доповнюють діяльність одна одної, втілюючи системний та компетентнісний підхід. Аналізуючи діяльність окреслених інституцій у період незалежності України, нами виявлено певні тенденції в розвитку дозвіллєвої діяльності дітей з особливими освітніми проблемами, пропонованої цими закладами. Особливу увагу звернуто на визнання інклюзії на законному рівні, що посприяло реалізації моделі інтегрованого та інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах.

Посилання

Bezpalko О. V. (2006). Orhanizatsiia sotsialno-pedahohichnoi roboty z ditmy ta moloddiu u terytorialnii hromadi: teoretyko-metodychni osnovy [Organization of socio-pedagogical work with children and youth in the territorial community: theoretical and methodological foundations].: monograph. Kyiv, 408 p. [in Ukrainian].

Bykovska O. V. (2018). Stratehiia rozvytku pozashkilnoi osvity [Strategy for the development of extracurricular education. Kyiv, 96 p. [in Ukrainian].

Melentiev О. B. (2013). Teoriia i metodyka pozashkilnoi osvity [Theory and methodology of extracurricular education]. Uman, 182 p. [in Ukrainian].

MON prezentuvalo proiektni propozytsii dlia vyrishennia nahalnykh problem ukrainskoi osvity u voiennyi ta postvoiennyi periody [The Ministry of Education and Culture presented project proposals for solving urgent problems of Ukrainian education in the war and post-war periods.]. (2022). The Ministry of Education and Culture. Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/news/mon-prezentuvalo-proyektni-propoziciyi-dlya-virishennya-nagalnih-problem-ukrayinskoyi-osviti-u-voyennij-ta-pislyavoyennij-periodi [in Ukrainian].

Mosiakova І. Yu. (2019a). Analiz ta uzahalnennia rezultativ aprobatsii modeli systemy upavlinnia bahatoprofilnym zakladompozashkilnoi osvity [Analysis and generalization of the results of the approval of the management system model of a multidisciplinary institution of extracurricular education]. Development of modern technologies and scientific potential of the world. London. Vol. 4. Р. 18–21. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/717808/1/Електронний%20збірник%20-%20Том%204_19-22_.pdf [in Ukrainian].

Mosiakova І. Yu. (2019b). Kontseptualni osnovy modernizatsii zmistu pozashkilnoi osvity: praktyko oriientovanyi posibnyk [Conceptual foundations of modernization of the content of extracurricular education: a practically oriented guide]. Kyiv, Chapter 2. 713 p. [in Ukrainian].

Lutovchenko O. V. and others. (2012). Optymizatsiia vykhovnoho potentsialu pozashkilnoho navchalnoho zakladu [Optimizing the educational potential of an extracurricular educational institution] : collective monograph. Kyiv. 191 p. [in Ukrainian].

Pro Derzhavnu natsionalnu programu “Osvita” (“Ukraina XXI stolittia” ) [ About the State National Program “Education” (“Ukraine of the 21st century”)]. No. 896. (1993). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-п#Text [in Ukrainian].

Pro osvitu [About education]. No. 1060-XII. (1991). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12#Text [in Ukrainian].

Pro pozashkilnu osvitu [About out-of-school education]. No. 1841-III. (2021). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1841-14#Text [in Ukrainian].

Pro spryiannia sotsialnomu stanovlenniu ta rozvytku molodi v Ukraini [About promoting the social formation and development of youth in Ukraine]. No. 16. (1993). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2998-12#Text [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Kontseptsii rozvytku inkliuzyvnoho navchannia [On approval of the Concept of development of inclusive learning]. No. 912. (2010). Retrieved from https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-kontseptsii-rozvitku-inklyuzivnogo-navchannya [in Ukrainian].

Vidkryta dyskusiia: ukrainska osvita u pisliavoiennui period [Open discussion: Ukrainian education in the post-war period]. (2022). YouTube. Espreso.TV. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=D1bhYLjqK4I [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-20

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕОРІЇ ТА ОСВІТНЬОЇ ПРАКТИКИ