ВИВЧЕННЯ ТРАДИЦІЙ НАРОДНОЇ ТВОРЧОСТІ УКРАЇНИ В ЗАКЛАДАХ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • L. GRYTSENKO
  • T. SAIENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.79.264671

Ключові слова:

народна творчість, традиції, позашкільна освіта, гурток народної творчості, Україна

Анотація

В статті аналізується процес вивчення традицій народної творчості України в закладах позашкільної освіти. Відзначено, що формування національної ідентичності у підростаючого покоління має велике значення. Це можна зробити кількома способами, у тому числі шляхом залучення учнів до національної культури, галузями якої є народна творчість та її традиції. При цьому, автентична народна творчість є історичним явищем. В її основі – доісторичні часи, що відображають різноманітні потреби людей, поповнюють матеріальний і духовний скарб українського народу. Мабуть, найважливішою народною традицією є усна народна творчість, мова. Завдяки мові усна народна творчість передається з покоління в покоління і є основою національної свідомості та культури. Визначено, що найпоширенішими видами народної творчості в Україні, які доступні підліткам і не потребують надто складного обладнання, є вишивка, писанкарство, керамічні іграшки. Аналіз показав, що на гурткових заняттях із вивчення традицій народної творчості України, роботи з різноманітним матеріалом учні поступово дізнаються про здобутки минулого, набувають практичного досвіду, збагачуються позитивними емоціями. Творчі вироби, створені гуртківцями, – це стилізовані, сучасні копії, імітації старовинних предметів побуту, речей, які нас оточують інтер’єрного призначення тощо. Вони ніби об’єднують автентичні символи нашого народу, національні та родинні святині. Визначено, що метою програм гуртків з вивчення традицій народної творчості є  розвиток особистих здібностей учнівської молоді, при цьому, основними завданнями є формування таких компетенцій: пізнавальної, яка знайомить з поняттями та знаннями про народну творчість; практичної, що допомагає оволодіти навичками створення різноманітних виробів; творчої, що забезпечує виховання творчих здібностей; соціальної, що сприяє формуванню дбайливого та шанобливого ставлення до народних традицій, національної свідомості, естетичного смаку, популяризація народних промислів.
Також, відзначено, що позакласна та позашкільна робота формує унікальне творче освітнє середовище, відкрите для кожної дитини, яке не може створити жоден заклад загальної середньої освіти, оскільки немає відповідної спеціалізації та спеціалістів для розвитку креативних умінь і талантів учня.

Посилання

Bykovska, O. V. (2006). Teoretyko-metodychni osnovy pozashkilnoi osvity v Ukraini [ Theoretical and methodological foundations of extracurricular education in Ukraine]. Kyiv: IVTs ALKON [in Ukrainian].

Dem’ianiuk, T. D., & Pervushevska, I. O. (2000). Novi tekhnolohii pozashkilnoho vykhovannia [New technologies of out-ofschool education]. Kyiv [in Ukrainian].

Lukasheva, A. O. (Ed.). (2019). Natsionalno-patriotychne vykhovannia yak priorytetnyi napriamok vykhovnoho protsesu v zakladakh pozashkilnoi osvity [National-patriotic education as a priority of the educational process in out-of-school education institutions] (№ 2). Zaporizhzhia [in Ukrainian].

Marchun, O. V. (2010). Materialy do vyvchennia dytiachoho folkloru [Materials for the study of children’s folklore] (Pt. 1). Kyiv [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia pereliku typovykh pozashkilnykh navchalnykh zakladiv i «Polozhennia pro pozashkilnyi navchalnyi zaklad» [On approval of the list of typical out-of-school educational institutions and Regulations on out-of-school educational institution»]. № 433. (2001). In Osvita Ukrainy (pp. 251-263). Kyiv: Milenium [in Ukrainian].

Shkury, H. A. & Nikolaiko, N. Yu. (Ed.). (2018). Navchalni prohramy z pozashkilnoi osvity. Khudozhno-estetychnyi napriam [Curricula for extracurricular education. Artistic and aesthetic direction] (Pt. 3). Kyiv: UDTsPO [in Ukrainian].

Skliarenko, V. M., Shuklinova, A. S., & Siadro V. V. (Comps.). (2006). Ukrainski tradytsii i zvychai : ukrainska etnohrafiia, narodni viruvannia, tradytsii, zvychai, obriadovyi kalendar, sviata, oberehy [Ukrainian traditions and customs: Ukrainian ethnography, folk beliefs, traditions, customs, ritual calendar, holidays, charms]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian].

Sushchenko, T. Y. (1986). Pedahohichnyi protses u pozashkilnykh zakladakh [Pedagogical process in out-of-school institutions]. Kyiv: Rad. shkola [in Ukrainian].

Tsvirova, T. (2003). Vykhovna robota v pozashkilnykh zakladakh Ukrainy: istoriia i sohodennia [Educational work in outof-school institutions of Ukraine: history and present]. Ridna shkola [Native school], 2, 20-22 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-19

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕОРІЇ ТА ОСВІТНЬОЇ ПРАКТИКИ