НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ФАХІВЦЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА

Автор(и)

  • P. KHOMENKO
  • V. STADNICHENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.79.264562

Ключові слова:

компетентність, компетентнісний підхід, складові та функції компетентності, науково-дослідницька компетентність, науково-дослідницька діяльність, професійна підготовка, фахівець фізичної культури і спорту

Анотація

У статті ґрунтовно проаналізовано поняття науково-дослідницької компетентності фахівця фізичної культури і спорту, досліджено шляхи її формування, визначено зміст та основні особливості науково-дослідницької діяльності фахівця фізичної культури і спорту. За результатами сучасних наукових досліджень виокремлено поняття компетенції та компетентності, науково обґрунтовано їх співвідношення у структурі науково-дослідницької діяльності. Досліджено науково-дослідницькі субкомпетенції (когніфікаційна, абдуктивна, аргументаційна та верифікаційна), які корелюють з основними етапами провадження науково-дослідницької діяльності (постановка проблеми, планування дослідження, реалізація дослідницьких методів, оцінка результатів дослідження). Визначено складники (аксіологічний, когнітивний, діяльнісний, професійно-рефлексивний) та функції (світоглядна, мотиваційно-ціннісна, інформаційно-комунікативна, професійно-адаптативна, здоров’язберігальна, творчо-продуктивна) науково-дослідницької компетентності фахівця фізичної культури і спорту.
Доведено, що науково-дослідницька компетентність фахівця фізичної культури і спорту є інтегрованою структурою, що являється динамічним поєднанням загальних та спеціальних компетентностей, які визначають ефективність науково-дослідницької діяльності фахівця.

Посилання

Bibik, N. M., Vashchenko, L. M., Lokshyna O. I., Ovcharuk, O. V., Parashchenko, L. I., Pometun, O. I., & Savchenko, O. Ya. (2004). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: biblioteka z osvitnoi polityky [Competencybased approach in modern education: world experience and Ukrainian prospects: educational policy series]. Kiev [in Ukrainian].

Holovan, M. S., & Yatsenko, V. V. (2012). Sutnist ta zmist poniattia «doslidnytska kompetentnist» [The essence and content of the concept of «research competence»]. In I. O. Teplytskyi, & S. O. Semerikov (Eds.), Teoriia ta metodyka navchannia fundamentalnykh dystsyplin u vyshchii shkoli [Theory and methods of teaching fundamental disciplines in higher education] (Vol. 7, pp. 55-62). Kryvyi Rih: NMetAU [in Ukrainian].

Ivanii, I. (2013). Kompetentnisnyi pidkhid do profesiinoi pidhotovky vchytelia fizychnoi kultury [Competence approach to professional preparation of physical culture teacher]. Physical education, sports and health culture in modern society, 1(21), 42-46. [in Ukrainian].

Khlibkevych, S. B. (2016). Normatyvno-pravova baza vykorystannia ihrovykh metodyk u systemi profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv fizychnoi kultury [Normative-legal base of use of game methods in the system of professional training of specialists of physical culture]. In Aktualni problemy suchasnoho fizychnoho vykhovannia i sportu [Actual problems of modern physical education and sports] : Proceeding of the Scientific Conference (pp. 15-17). Poltava [in Ukrainian].

Khlibkevych, S. B. (2018). Doslidnytska kompetentnist maibutnoho vchytelia fizychnoi kultury yak pedahohichna problema [The research competence of the future physical education teacher as a pedagogical problem]. National Pedagogical Dragomanov University, 30(40), 22-25. [in Ukrainian].

Kysla, O. F. (2015). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti studentiv mahistratury pid chas asystentskoi praktyky [Formation of research competence of master during assistant practice]. Bulletin of Chernihiv National Pedagogical University. Series: Pedagogical sciences, 125, 319-322. [in Ukrainian].

Vinny, M. O. (2016). Naukovo-doslidnytska kompetentnist maibutnikh IT-fakhivtsiv [Future it-specialists’ research competence]. Pedagogical almanac, 29, 102-109. [in Ukrainian].

Yevtukh, M. B., & Borysenko, L. L. (2015). Model systemy formuvannia naukovo-doslidnytskoi kompetentnosti u studentiv ekonomichnykh spetsialnostei vyshchykh navchalnykh zakladiv [A model of the system of an economic university student scientific and research competence formation]. Spirituality of a personality: Methodology, Theory and Practice, 1, 73-97. Retrived from ttp://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2015_1_7 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-19

Як цитувати

KHOMENKO, P., & STADNICHENKO, V. (2022). НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ФАХІВЦЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА. Педагогічні науки, (79), 106–110. https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.79.264562

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ВИЩОЇ ШКОЛИ