ЦІННІСНИЙ ВИМІР ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ У СУЧАСНІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

  • T. POBOCHA

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2022.79.264520

Ключові слова:

здоров'я, здоровий спосіб життя, культура здоров'я, цінності, освіта, соціалізація

Анотація

Глобальні зміни чинників здоров’я в умовах інформаційного суспільства є найбільш важливою підставою виділення проблематики здорового способу життя як пріоритетного напряму досліджень освітньої сфери. Принципи формування здорового способу життя випливають з відповідальності особистості за свої власні здоров'я та життя і орієнтують її на активну самостійну діяльність для здійснення процесу само актуалізації. З точки зору соціально-освітнього простору здорового способу життя найбільш доцільно говорити про необхідність цілеспрямованого культивування його цінностей як самостійний аспект навчально-виховного процесу. Це ставить дослідницьку проблему ціннісного виміру здорового способу життя у сучасній педагогічній теорії та практиці. З методологічної точки зору вказана проблема є міждисциплінарною і пов'язана з використанням таких понять як світогляд, картина світу, моральні цінності тощо. Відповідно йдеться про необхідність застосування порівняльного, системного, структурно-функціонального методів, а також настанов таких філософських напрямів як філософія освіти, філософія здоров’я, філософія культури.
Варто зазначити, що здоровий спосіб життя у ціннісному вимірі можна трактувати як комплекс суспільно прийнятих цінностей, які реалізуються шляхом забезпечення комплексу умов з метою формування потреби та мотивації особистості щодо забезпечення власного здоров’я у єдності всіх його видів. При цьому найважливішою є морально-духовна сторона здорового способу життя, що формується у процесі морального виховання і має своїм результатом становлення духовності особистості. У цілому ціннісний вимір здорового способу життя як предмет освітньо-соціалізуючих впливів представляє собою формування, розвиток та якісне перетворення морально-духовної свідомості людини у напрямі становлення здоров'язберігаючих цінностей, що здійснюється під впливом усієї системи виховних і соціальних факторів, на основі яких здійснюється процес соціалізації. Здоровий спосіб життя людини виступає в якості об'єднуючого і стабілізуючого чинника підпорядкування цілеспрямованому впливу культурних цінностей природних детермінант розвитку людини. Як система цінностей він формується на основі культури здоров’я як важливої цілі сучасної освіти та репрезентується у відповідному змісті моделі життя конкретної людини.

Посилання

Boiko, Yu. C. (2015). Formuvannia aksiolohichnykh ustanovok do zdorovoho sposobu zhyttia u studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv [Formation of axiological attitudes to a healthy lifestyle in students of higher educational institutions]. (Extended abstact of PhD dissertation). Uman [in Ukrainian].

Kotko, D. M.; Honcharuk, N. L., Chaban, T. I., Levon, M. M., Zinevych, Ya. V., & Shevtsov, S. M. (2021). Zdorovyi sposib zhyttia – yakist zhyttia [Healthy lifestyle - quality of life]. Kyiv: Znannia Ukrainy [in Ukrainian].

Lavrova, L. V. (2011). Zdorovyi sposib zhyttia yak predmet filosofsko-osvitnoho analizu [Healthy lifestyle as a subject of philosophical and educational analysis]. (Extended abstact of PhD dissertation). Odesa [in Ukrainian].

Lavrova, L. V., & Bratanich, B. V. (2021). Kultura zdorov’ia yak predmet filosofskoho rozghliadu [The culture of health as a subject of philosophical consideration]. Perspectives, 2, 108-113 [in Ukrainian].

Martseniuk, M. O. (2014). Psykholohichni osoblyvosti rozvytku tsinnisnoho stavlennia do zdorovoho sposobu zhyttia [Psychological features of the development of values to a healthy lifestyle]. (Extended abstact of PhD dissertation). Kyiv [in Ukrainian].

Nosko, M. O., Hryshchenko, S. V., & Nosko, Yu. M. (2013). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia [Formation of a healthy lifestyle]. Kyiv: Lesia [in Ukrainian].

Vertel, O. V., Lysietska, O. Ya., Osiptsov, A. V., Pavlenko, Ye. A., & Prystynskyi, V. M. (2017). Formuvannia zahalnoliudskykh tsinnostei u studentskoi molodi v konteksti fizychnoho vykhovannia i zdorovoho sposobu zhyttia [Formation of universal values in student youth in the context of physical education and a healthy lifestyle]. Mariupol: PPNS [in Ukrainian].

Voloshko, N. I. (2015). Psykholohiia stanovlennia zdorovoho sposobu zhyttia uchasnykiv navchalno-vykhovnoho protsesu [Psychology of formation of a healthy way of life of participants of educational process]. Kyiv: Lohos [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-19

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ