НАУКОВА ШКОЛА «ЕСТЕТИЧНА КУЛЬТУРА У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНЬОГО ОСВІТЯНИНА» ПРОФЕСОРА ВАЛЕНТИНИ ТИТАРЕНКО

Автор(и)

  • A. TSINA

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.78.249863

Ключові слова:

наукова школа, естетична культура, технологічна освіта, українські народні промисли

Анотація

У статті подано узагальнення, що відповідають світовим та вітчизняним освітнім процесам, ідеям та формам розвитку науково-педагогічної школи «Естетична культура у підготовці майбутніх вихователів» професора В. Титаренко.
Методом історико-ретроспективного аналізу виявлено прогресивні досягнення наукової школи як дослідницького центру та колективної форми наукової творчості в галузі технологічної освіти щодо теоретичних та методологічних аспектів технологічної освіти учнів засобами естетичної культури та дизайну. Вивчення закономірностей формування естетичної культури учнів та студентів засобами українських народних промислів розпочалося з пошуку та вивчення зразків української народної вишивки, опису її технік, розповсюдження на різних ділянках тих чи інших орнаментів, кольорів, традицій. Результатом цієї роботи стали її книги “Український рушник як засіб національної освіти та твір народного декоративно-ужиткового мистецтва”, “Полтавська традиційна вишивка: минуле і сьогодення”.
В. Титаренко - одна із перших ініціаторок проведення в Україні комплексних досліджень та експериментів у галузі декоративно-ужиткового мистецтва, а також методології науково-педагогічних досліджень у цій галузі знань. Наукові інтереси наукової школи Валентини Титаренко зосереджені на вивченні закономірностей формування естетичної культури учнів та студентів за допомогою українських народних промислів. Творчий колектив однодумців протягом останніх років успішно проводить дослідження, що фінансуються з державного бюджету на тему «Теорія та методика формування естетичної культури майбутніх учителів технологій у процесі особистісно-орієнтованого навчання», а сьогодні завершує дослідження на тему «Теоретико-методичні аспекти технологічної освіти учнів та студентів засобами культури та дизайну». Продовження фундаментальних та прикладних досліджень з цієї теми впроваджено в Полтавській обласній спеціальній дослідницькій групі викладачів трудового навчання та технологій «Дизайн як метод пізнання в освітній галузі технологій», яка працює під керівництвом професора В. Титаренко. Сформульовані результати наукової діяльності з теоретичних та методичних аспектів технологічної освіти учнів та студентів засобами естетичної культури та дизайну, які ми можемо спостерігати в результаті вивчення В. Титаренко способів використання змісту та техніки підготовки майбутніх учителів трудового навчання та студентської молоді для навчання українських народних промислів, розлого представлені в матеріалах дисертаційних досліджень представників її наукової школи.

Посилання

Demidenko, T. (2011). Harmoniia yak zhyttievyi vymir: Valentyna Tytarenko [Harmony as a dimension of life: Valentina Tytarenko]. Native Land, 2 (25), 83-90 [in Ukrainian].

Halambosh, H. V. (2017). Metodyka navchannia ukrainskykh narodnykh promysliv maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia [Methods of teaching Ukrainian folk crafts to future teachers of labor education] (PhD. diss). Poltava, 2017 [in Ukrainian].

Kozyrod, O. H. (2020). Vyvchennia dosvidu pozashkilnoi osvity zarubizhnykh krain u pratsiakh vitchyznianykh uchenykh [Studying the experience of extracurricular education in foreign countries in the works of domestic scientists]. Vyshcha shkola [High school], 6(191), 51-58 [in Ukrainian].

Kozyrod, O., & Khlopov, A. (2020). Metod proiektiv v osvitnomu protsesi hurtkovoi roboty z tekhnichnoho modeliuvannia u zakladakh pozashkilnoi osvity [Method of projects in the educational process of group work on technical modeling in out-of-school educational institutions]. In Project approach in the didactic process of universities international dimension (part 2, 70-79). Lodz: PIKTOR Szlaski i Sobczak Spółka Jawna [in Ukrainian].

Shudria, Ye. S. Tytarenko Valentyna Petrivna [Tytarenko Valentina Petrovna]. In M. R. Selivachova (Ed.), Podvyzhnytsi narodnoho mystetstva [Ascetics of folk art] (pp. 46-48). Kyiv [in Ukrainian].

Sribna, Yu. A. (2017). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia do navchannia osnov dyzainu uchniv zahalnoosvitnoi shkoly [Preparation of future teachers of labor education for learning the basics of design of secondary school students] (PhD. diss). Poltava [in Ukrainian].

Sribna, Yu. A. (2019). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia osnovam dyzainu [Training of future teachers of labor training in the basics of design]. Poltava: Simon [in Ukrainian].

Sribna, Yu. A. (Comp.). (2016). Osnovy dyzainu [Basics of design]. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Stepanenko, M. I. (2014). Valentyna Petrivna Tytarenko [Valentina Petrovna Tytarenko]. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Sydorenko, V. K., Kuzmenko, V. V., & Sliusarenko N. V. (2011). Znaiomtesia z kolehoiu: profesor V. P. Tytarenko [Meet a colleague: Professor VP Tytarenko]. Taurian Bulletin of Education, 3(35), 213 [in Ukrainian].

Tytarenko, V. (2019a). Servis GOOGLE CLASSROOM yak innovatsiina tekhnolohiia pidhotovky maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia [Servis GOOGLE CLASSROOM yak innovatsiina tekhnolohiia pidhotovky maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia]. Vyshcha shkola [High school], 6, 81-90 [in Ukrainian].

Tytarenko, V. P, Machacha, T. S., & Havryliuk H. M. (2015a). Trudove navchannia (dlia divchat): pidruch. dlia 7 kl. zahalnoosvit. navch. Zakladiv [Labor training (for girls): textbook. for 7 classes. general education. textbook institutions]. Kharkiv: Sytsyia [in Ukrainian].

Tytarenko, V. P. (2000a). Poltavska tradytsiina vyshyvka: mynule i suchasne (vykhovnyi aspekt) [Poltava traditional embroidery: past and present (educational aspect)]. Poltava: Verstka [in Ukrainian].

Tytarenko, V. P. (2000b). Ukrainski narodni remesla (testy): naukovometodychne vydannia [Ukrainian folk crafts (tests): scientific and methodological publication]. Poltava: Verstka [in Ukrainian].

Tytarenko, V. P. (2001). Ob’iekty pratsi z ukrainskykh narodnykh remesel [Objects of work on Ukrainian folk crafts: manual]. Poltava:Verstka [in Ukrainian].

Tytarenko, V. P. (2002). Tradytsiini narodni remesla Poltavshchyny [Traditional folk crafts of Poltava region]. Poltava: Verstka [in Ukrainian].

Tytarenko, V. P. (2011a). Estetychna kultura suchasnoi molodi: ukrainski narodni promysly [Aesthetic culture of modern youth: Ukrainian folk crafts]. Poltava: Poltav. literator [in Ukrainian].

Tytarenko, V. P. (2011b). Narodni promysly Ukrainy [Folk crafts of Ukraine]. Poltava: Poltav. literator [in Ukrainian].

Tytarenko, V. P. (2013). Mystetstvo vyshyvky. Robochyi zoshyt z trudovoho navchannia (dlia divchat): navchalnyi posibnyk dlia 6 klasu [The art of embroidery. Workbook on labor training (for girls): a textbook for 6th grade]. Kharkiv: Sytsyia [in Ukrainian].

Tytarenko, V. P. (2014a). Metodyka vyvchennia dekoratyvnoprykladnoi tvorchosti [Methods of studying decorative and applied art]. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Tytarenko, V. P. (2014b). Formuvannia estetychnoi kultury maibutnikh uchyteliv tekhnolohii: teoretykometodychnyi aspect [Formation of aesthetic culture of future teachers of technology: theoretical and methodological aspect]. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Tytarenko, V. P. (2015b). Vyshyvalne mystetstvo Poltavshchyny [Embroidery art of Poltava region]. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Tytarenko, V. P. (2019b). Application of cloud technologies for organization of distance learning. In INNOVATcIIa2019. Vyzovy vremeni [INNOVATION 2019. Challenges of time] : Proceeding of the International Scientific Conference (pp. 254-257. Mynsk [in Russian].

Tytarenko, V. P., Sydorenko, V. K., Machacha, T. S., Pavkh, S. P., & Havryliuk, H. M. (2013). Trudove navchannia (dlia divchat): pidruchnyk dlia 5 kl. [Labor training (for girls): a textbook for 5th grade. general education. textbook institutions]. Kharkiv: Sytsyia [in Ukrainian].

Tytarenko, V., & Cherniavskyi, T. (2020c). Metod proiektiv: istorychnyi aspekt i sohodennia [Project method: historical aspect and present]. In Project approach in the didactic process of universities international dimension (part 2, 199-209). Lodz: PIKTOR Szlaski i Sobczak Spółka Jawna [in Ukrainian].

Tytarenko, V., & Myronenko, V. (2020d). Profesiina pidhotovka maibutnoho vchytelia trudovoho navchannia ta tekhnolohii do zdiisnennia doprofilnoho navchannia uchniv osnovnoi shkoly [Professional training of future teachers of labor education and technology for pre-professional training of primary school students]. In Project approach in the didactic process of universities international dimension (part 2, 181-190). Lodz: PIKTOR Szlaski i Sobczak Spółka Jawna [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-29

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕОРІЇ ТА ОСВІТНЬОЇ ПРАКТИКИ