КОНЦЕПТ ПРАЦІ СОФІЇ РУСОВОЇ ТА ШЛЯХИ ЙОГО РЕАЛІЗАЦІЇ В СИСТЕМІ ДОШКІЛЬНА УСТАНОВА — ДІЯЛЬНА ШКОЛА

Автор(и)

  • L. ZELENSKA
  • O. KOSTENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.78.249860

Ключові слова:

праця, концепт праці, дошкільна установа, діяльна (трудова) школа, Софія Русова, початок ХХ століття

Анотація

У контексті метаморфоз, через які проходить держава Україна та українська школа, доцільним стає вивчення і ретроспективний аналіз педагогічної думки конкретно історичного періоду задля пошуку відповідей та формування зрілих рішень щодо тих складних питань, які постають у сучасних умовах. Через певну схожість історичних умов, теоретичний наробок та практичні реалізації педагогічних ідей українських педагогів початку ХХ століття мають глибокий потенціал як ідейно-натхненне джерело для сучасності. Спираючись на вивчення першоджерел, за допомогою порівняльного теоретичного аналізу та аналітичного узагальнення, у статті зібрано та проаналізовано провідні ідеї Софії Русової щодо суті і шляхів реалізації концепту праці (діяльного методу навчання) в системі дошкільних установ та діяльної (трудової) школи у 20-ті роки ХХ століття. Конкретизовано рекомендації щодо застосування цього методу з урахуванням віку дітей та специфіки навчальних предметів. На основі аналізу праць Софії Русової («Нова школа соціального виховання», «Теорія і практика дошкільного виховання», «Єдина діяльна (трудова) школа», «Позашкільна освіта») визначено переваги діяльнісного методу, його потенційні можливості для формування й розвитку особистості дитини. Простежено зв’язок ідей Софії Русової з класичною та тогочасною європейською педагогічною думкою та практичним застосуванням подібних освітніх концепцій в інших європейських країнах. Акцентовано увагу на суголосності ідей Софії Русової щодо переваг діяльнісного методу навчання завданням реформування національної системи освіти початку XXI століття.

Посилання

Andriienko, I. M. (2021). Sofiia Rusova – pedahoh prosvitytel [Sofia Rusova is an educator]. In Z. M. Kramska (Ed.),

Pedahohichna spadshchyna Sofii Rusovoi ta suchasni problemy reformuvannia natsionalnoi osvity v Ukraini (z

nahody 165i

richnytsi vid dnia narodzhennia vydatnoi prosvitytelky) [Modern tendencies of professional training

of future specialists in physical education and sportsPedagogical heritage of Sofia Rusova and modern problems

of reforming national education in Ukraine (on the occasion of the 165th anniversary of the birth of the

outstanding educator)] : Proceedings of the Conference (pp. 234-236). Uman [in Ukrainian].

Antipin, E. B. (2016) Actualization of continuity in labor education of children of preschool and primary school age: Ukrainian context (1890-1917). International Journal of Social and Educational Innovation, 3 (6), 49-56.

Antypin, Ye. B. (2016). Actualization of continuity in labor education of children of preschool and primary school age: Ukrainian context (18901917).

Chepil, M. (2016). The Problem of Child Rearing in Sofia Rusova’s Pedagogical Concept. Annales Universitatis Maria CurieSkłodowska University (Vol. XXIX (2), 111-120). Lublin.

Dzhus, O. (2020). Sofiia Rusova i rozvytok ukrainskoho pozashkillia (do 20-richchia zakonu Ukrainy «Pro pozashkilnu osvitu») [Sophia Rusova and the development of Ukrainian extracurricular activities (to the 20th anniversary of the Law of Ukraine “On Extracurricular Education”)]. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 5-6 (99-100), 225-235 [in Ukrainian].

Feshchenko, H. V., & Khomenko, L. V. (2021). Sofiia Rusova ta yii pohliady na ukrainsku natsionalnu shkolu [Sofia Rusova and her views on the Ukrainian national school]. In Z. M. Kramska (Ed.), Pedahohichna spadshchyna Sofii Rusovoi ta suchasni problemy reformuvannia natsionalnoi osvity v Ukraini (z nahody 165i richnytsi vid dnia narodzhennia vydatnoi prosvitytelky) [Modern tendencies of professional training of future specialists in physical education and sportsPedagogical heritage of Sofia Rusova and modern problems of reforming national education in Ukraine (on the occasion of the 165th anniversary of the birth of the outstanding educator)] : Proceedings of the Conference (pp. 200-204). Uman [in Ukrainian].

Ivaniuk, H. I., Antypin, Ye. B. (2016). Adaptatsiia idei nastupnosti trudovoho vykhovannia ditei doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku u pedahohichnii dumtsi ta praktytsi radianskoi doby (1919-1928) [Adaptation of ideas of continuity of labor education of children of preschool and primary school age in pedagogical thought and practice of the Soviet era (1919-1928)]. Young scientist, 11 (38), 436-440 [in Ukrainian].

Karnaukh, L. P. (2021). Sofiia Rusova pro natsionalne doshkilne vykhovannia [Sophia Rusova on national preschool education]. In Z. M. Kramska (Ed.), Pedahohichna spadshchyna Sofii Rusovoi ta suchasni problemy reformuvannia natsionalnoi osvity v Ukraini (z nahody 165i richnytsi vid dnia narodzhennia vydatnoi prosvitytelky) [Modern tendencies of professional training of future specialists in physical education and sports Pedagogical heritage of Sofia Rusova and modern problems of reforming national education in Ukraine (on the occasion of the 165th anniversary of the birth of the outstanding educator)] : Proceedings of the Conference (pp. 71-73). Uman [in Ukrainian].

Kniazheva, I. A. (2021). Natsionalne vykhovannia ditei u pedahohichnomu vymiri Sofii Rusovoi [Sophia Rusova on national preschool education]. In Z. M. Kramska (Ed.), Pedahohichna spadshchyna Sofii Rusovoi ta suchasni problemy reformuvannia natsionalnoi osvity v Ukraini (z nahody 165i richnytsi vid dnia narodzhennia vydatnoi prosvitytelky) [Modern tendencies of professional training of future specialists in physical education and sportsPedagogical heritage of Sofia Rusova and modern problems of reforming national education in Ukraine (on the occasion of the 165th anniversary of the birth of the outstanding educator)] : Proceedings of the Conference (pp. 74-75). Uman [in Ukrainian].

Kovalenko, O. V. (2021). Kontseptsiia S. Rusovoi ta kontseptsiia novoi ukrainskoi shkoly: retrospektyvnyi analiz [The concept of S. Rusova and the concept of the new Ukrainian school: retrospective analysis]. In I. V. Zaichenko (Ed.), Sofiia Rusova – predtecha Novoi ukrainskoi shkoly [Sophia Rusova forerunner of the New Ukrainian School] : Proceeding of the Scientific Conference (pp. 32-42). Ripky [in Ukrainian].

Kyyanovska, L. (2020). Die Vielfalt der musikpädagogischen Konzeptionen in der sowjetischen Ukraine in den 1920-er und 1930er Jahren. Ars Inter Culturas, 9, 127-140.

Liubchenko, I. I., & Bondar, A. V. (2021). Sofiia Rusova i pochatkova shkola [Sophia Rusova and elementary school]. In Z. M. Kramska (Ed.), Pedahohichna spadshchyna Sofii Rusovoi ta suchasni problemy reformuvannia natsionalnoi osvity v Ukraini (z nahody 165i richnytsi vid dnia narodzhennia vydatnoi prosvitytelky) [Modern tendencies of professional training of future specialists in physical education and sportsPedagogical heritage of Sofia Rusova and modern problems of reforming national education in Ukraine (on the occasion of the 165th anniversary of the birth of the outstanding educator)] : Proceedings of the Conference (pp. 130-131). Uman [in Ukrainian].

Matiushynets, Ya. V. (2021). Sofiia Rusova pro rol sotsialnoho seredovyshcha dlia rozvytku osobystosti ditei doshkilnoho ta molodshoho shkilnoho viku [Sophia Rusova on the role of the social environment for the development of the personality of children of preschool and primary school age]. In I. V. Zaichenko (Ed.), Sofiia Rusova – predtecha Novoi ukrainskoi shkoly [Sophia Rusova forerunner of the New Ukrainian School]: Proceeding of the Scientific Conference (pp. 134-136). Ripky [in Ukrainian].

Mazurenko, S. H. (2011). Trudove vykhovannia v pratsiakh Sofii Rusovoi [Labor education in the works of Sophia Rusova]. Bulletin of the T. H. Shevchenko National University “Chernihiv Colehium. Pedagogical Sciences, 88, 118-120 [in Ukrainian].

Motuz, V. K. (2021). The modern look at the historiographic works of Ukrainian scientists regarding the history of Sophia Rusova’s activities during the Ukrainian revolution of 1917-1921. International scientific and practical conference, May 28–29 (p. 26-29). Wloclawek.

Pasichnichenko, A. V. (2021). Vykorystannia pedahohichnykh idei Sofii Rusovoi u protsesi formuvannia osobystosti dytyny doshkilnoho viku [The use of pedagogical ideas of Sophia Rusova in the process of forming the personality of a preschool child]. In Z. M. Kramska (Ed.), Pedahohichna spadshchyna Sofii Rusovoi ta suchasni problemy reformuvannia natsionalnoi osvity v Ukraini (z nahody 165i richnytsi vid dnia narodzhennia vydatnoi prosvitytelky) [Modern tendencies of professional training of future specialists in physical education and sportsPedagogical heritage of Sofia Rusova and modern problems of reforming national education in Ukraine (on the occasion of the 165th anniversary of the birth of the outstanding educator)] : Proceedings of the Conference (pp. 176-178). Uman [in Ukrainian].

Rusova, S. (1924a). Nova shkola sotsialnoho vykhovannia [New school of social education]. Katerynoslav; Liaiptsih: Ukr. vyd-vo v Katerynoslavi. Retrived from https://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=9308 [in Ukrainian].

Rusova, S. (1924b). Teoriia i praktyka doshkilnoho vykhovannia [Theory and practice of preschool education]. Retrived from https://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=9311

Rusova, S. (1996). Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works]. Kyiv: Osnova [in Ukrainian].

Rusova, S. F. (1918?). Pozashkilna osvita: zasoby yii perevedennia : lektsii, chytani na pozashkilnomu fakulteti Kyivskoho pedahohichnoho instytutu [Extracurricular education: means of its translation: lectures given at the extracurricular faculty of the Kyiv Pedagogical Institute]. [Kyiv]: Dzvin: Ukr. shk. Retrived from https://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=9309

Rusova, S. F. (1923). Yedyna diialna (trudova) shkol [The only active (labor) schools]. Katerynoslav; Liaiptsih: Ukr. vydvo v Katerynoslavi. Retrived from https://elib.nlu.org.ua/view.html?&id=9306

Siroshtan, O. P. (2021). Kontseptsiia natsionalnoho vykhovannia Sofii Rusovoi [The concept of national education of Sofia Rusova]. In Z. M. Kramska (Ed.), Pedahohichna spadshchyna Sofii Rusovoi ta suchasni problemy reformuvannia natsionalnoi osvity v Ukraini (z nahody 165i richnytsi vid dnia narodzhennia vydatnoi prosvitytelky) [Modern tendencies of professional training of future specialists in physical education and sportsPedagogical heritage of Sofia Rusova and modern problems of reforming national education in Ukraine (on the occasion of the 165th anniversary of the birth of the outstanding educator)] : Proceedings of the Conference (pp. 379-382). Uman [in Ukrainian].

Tkachenko, Yu. (2013). Sofiia Rusova ta yii vnesok u vitchyznianu pedahohiku [Sophia Rusova and her contribution to domestic pedagogy]. Didaskal, 13, 349-352 [in Ukrainian].

Yurkova, T. F., & Mykheichenkov, M. M. (2021). Mistse kontseptsii natsionalnoi shkoly v pedahohichnomu dorobku Sofii Rusovoi [The place of the concept of the national school in the pedagogical work of Sofia Rusova]. In Innovations and prospects of world science : The 2nd International scientific and practical conference, October 68. (pp. 359-362). Canada.

Zelenska, L. (2020). Pedahohika NUSh: Vazhlyvi aspekty prohramy [NUS pedagogy: Important aspects of the program]. ΛΟHOΣ, 3, 37-38 [in Ukrainian].

Zelenska, L. D., & Saakova, S.O. (2019). Nova ukrainska shkola – stan i perspektyvy [New Ukrainian school - state and prospects]. Image of the Modern Pedagogue, 1, 5-8 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-29

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕОРІЇ ТА ОСВІТНЬОЇ ПРАКТИКИ