БІОГРАФІЧНИЙ МЕТОД В ІСТОРИКОПЕДАГОГІЧНОМУ ДОСЛІДЖЕННІ: СУТНІСТЬ, ПРИНЦИП, СПЕЦИФІКА

Автор(и)

  • O. ILCHENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.77.239295

Ключові слова:

педагогічна персоналія, біографічний метод біографія, принципи пізнання, специфіка біографічного методу, історико-педагогічне дослідження

Анотація

У статті проаналізовано роль і значення біографічного методу як провідного інструменту вивчення творчої біографії особистості в історії педагогіки. Зазначено, що, як науковий метод осягнення індивідуальності, біографічний метод набуває все більшої популярності, поширюючи дослідницький потенціал на всю систему гуманітарного знання, – філософію, історію, соціологію, психологію, історію педагогіки та ін. науки. Узагальнено особливості біографічного методу в історико-педагогічному дослідженні, проаналізовано сукупність наукових принципів пізнання, які забезпечують його ефективну реалізацію (принцип історизму, системності, наукової об’єктивності, відсутності догматизму, опори на історичні джерела).
Автором зазначено, що, незважаючи на зростання кількісного масиву історико-педагогічних біографічних розвідок, залишається важливою їх якість і прогресивність для науки, що може бути зреалізовано через: а) пріоритет вивчення генезису і трансформування феноменів науки, адекватний пошук у минулому витоків сучасних проблем; б) методологічно грамотне застосування біографічного методу з усією сукупністю його ідей і принципів, правил і прийомів; в) дотримання органічної єдності трьох проекцій – «ретроспективного осмислення минулого, об’єктивної оцінки сучасного, чіткого й усвідомленого прогнозування майбутнього»; г) розкриття істинного історико-педагогічного процесу з усіма його хибами і недоліками, з аналізом досягнень і помилок персоналій; д) володіння дослідником високою науковою кваліфікацією, педагогічним світоглядом, широкою ерудицією та етикою, досвідом критичного аналізу джерел, знанням закономірностей перебігу історико-педагогічного процесу тощо.

Посилання

Anan’ev, B. G. (1980). Izbrannye psihologicheskie trudy [Selected Psychological Works] (Vol. 1/2). Moskva: Pedagogika [in Russian].

Blok Mark. (1970). Bolshaia sovetskaia entciklopediia [The Great Soviet Encyclopaedia] (Vol. 3). Moskva: Sov. entcikl. [in Russian].

Denzin, N. (1989). The Research Act: A Theoretical Introduction to Sociological Methods. New Jersey : Prentice Hall.

Deviatko, I. F. (1998). Metody sotciologicheskogo issledovaniia [Sociological research methods]. Ekaterinburg [in Russian].

Diltei, V. (1987). Vvedenie v nauki o dukhe [Introduction to the Spiritual Sciences]. In G. K. Kosikov (Ed.), Zarubezhnaia estetika i teoriia literatury XIX – XX vv. [Foreign aesthetics and literary theory of the 19th and 20th centuries] (pp.108-135). Moskva [in Russian].

Fuks-Khainrittc, V. Biograficheskii metod [The biographical method]. In V. V. Semenova, & E. Iu. Meshcherkina (Eds.), Biograficheskii metod v sotciologii: istoriia, metodologiia, praktika [The biographical method in sociology: history, methodology, practice] (pp. 11-41). Moskva: In-t sotciologii RAN [in Russian].

Iaroshevskii, M. G. (1974). Biografiia uchenogo kak naukovedcheskaia problema [The biography of a scientist as a research problem]. In Chelovek nauki [Man of science] (pp. 19-57). Moskva: Nauka [in Russian].

Kuznetcova, S. A. (Ed.). (2000). Bolshoi tolkovyi slovar russkogo iazyka [The Great Dictionary of the Russian Language]. Sankt-Peterburg:

Norint [in Russian].

Lee, S. (1918). The Perspective of Biography. London : The English Association.

Menzhulin, V. I. (2010). Biohrafichnyi pidkhid v istorykofilosofskomu piznanni [The biographical approach in historical and philosophical scholarship]. Kyiv [in Ukrainian].

Repina, L. P. (1999). Personal’naja istorija: biografija kak sredstvo istoricheskogo poznanija [Personal history: biography as a means of historical knowledge]. Kazus: individual’noe i unikal’noe v istorii [Casus: the individual and the unique in history], 2, 7-13 [in Russian].

Soloviov, G. E. (2018). Kachestvennaia metodologiia v sotcialnoi rabote [Qualitative methodology in social work]. Izhevsk [in Russian].

Sukhomlynska, O. (2003). Istoryko-pedahohichnyi protses: novi pidkhody do zahalnykh problem [The historical and pedagogical process: new approaches to common problems]. Kyiv: A.P.N. [in Ukrainian].

Valevskii, A. L. (1993). Osnovaniia biografiki [Background to the biography]. Kiev: Nauk. Dumka [in Russian].

Vernadskii, V. I. (1922). Ocherki i rechi [Essays and speeches]. (Vol. 2). Peterburg: Nauchkhimtekhizdat [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-28

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕОРІЇ ТА ОСВІТНЬОЇ ПРАКТИКИ