ІННОВАЦІЙНІ ПЕДАГОГІЧНІ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • E. VOLYK
  • E. DOROSHENKO
  • V. TSINA

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2019.74.196635

Ключові слова:

громадянська відповідальність, основна школа, формування, інноваційні педагогічні технології

Анотація

У статті розглядається актуальне для сучасної основної школи питання формування громадянської відповідальності учня засобами сучасних інноваційних педагогічних технологій. З метою обґрунтування системи інноваційних педагогічних технологій формування громадської відповідальності учнів основної школи використано комплекс методів дослідження: аналіз, класифікація, узагальнення теоретичних підходів до обґрунтування інноваційних педагогічних технологій формування громадянської відповідальності школярів; систематизація теоретичних та емпіричних даних для обґрунтування психолого-педагогічних основ її формування. Провідною стратегією дослідження інноваційних педагогічних технологій стала їхня відповідність концептуальним підходам до зрілості особистості: за гуманістичним (А. Маслоу) і феноменологічним (К. Роджерс) напрямами теорії особистості та адаптацією учнів до нормативних вимог громадянського суспільства. Методичною основою інноваційних педагогічних технологій, згрупованих за провідними ознаками етапу адаптації школярів до нормативних вимог громадянського суспільства, стали: технології традиційної шкільної освіти, що передбачають постійний емоційний вплив особистості вчителя на учнів за допомогою педагогіки вимог; технологія педагогіки співробітництва, за якою суб’єкти й об’єкти освітнього процесу об’єднані у спільній освітній діяльності педагогікою відносин взаєморозуміння і взаємодопомоги; технологія викладання навчальних дисциплін, яка формує людину, за якою кожен школяр навчається за двома програмами: освітнього простору загальноосвітнього навчального закладу та зовнішнього освітнього простору місцевого соціального середовища. Розвиток здатності до неупередженого сприйняття реальності, толерантності, терпимості, уміння адаптуватися, прийняття себе, інших такими, якими вони є, зосередженості на надособистісних проблемах, які стоять вище за безпосередні проблеми особистості, вияву просуспільних інтересів і прагнень допомоги іншим, почуттів братської любові до всього людства, за гуманістичним (А. Маслоу) і феноменологічним (К. Роджерс) напрями теорії особистості здійснювався за: технологією педагогіки співробітництва, за якою основоположні громадянські права й обов’язки всіх учасників освітньої діяльності визначаються цінностями, які кожен із них повинен зберегти у собі та передати іншим; концепцією громадянської освіти у технології її інтеграції, завданням якої є навчання розпізнанню громадських структур різних типів, мисленню політичними альтернативами, виховувати терпимість відносно інших політичних думок і готовності до відповідальних громадянських дій. Перспективою подальших розвідок за даним напрямом є дослідно-експериментальна перевірка ефективності системи інноваційних педагогічних технологій формування громадянської відповідальності учнів основної школи.

Посилання

Amonashvili, Sh. A. (2013). Osnovy gumannoi pedagogiki [Fundamentals of Humane Pedagogy] (Kn. 6, ch. 1 : Zdravstvuite, Deti! [Book 6, part 1: Hello, Children!]. Moskva: Amrita-Rus’ [in Russian].

Belyaev, A. V. (1997). Sotsial’no-pedagogicheskie osnovy formirovaniya grazhdanstvennosti uchashcheisya molodezhi [Socio-pedagogical foundations of the formation of citizenship of students]. (Extended abstract of PhD dissertation). Ekaterinburg [in Russian].

Derzhavnyi standart bazovoi i povnoi zahalnoi serednoi osvity [State standard of basic and complete general secondary education]. № 1392. (2011). Retrieved from http: // zakon2/rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF [in Ukrainian].

D’yachenko, V. K. (1991). Sotrudnichestvo v obuchenii [Collaboration in training]. Moskva: Prosveshchenie [in Russian].

Guseva, T. N. (1991). Formirovanie grazhdanskoi zrelosti uchashcheisya molodezhi [Socio-pedagogical basis for the formation of citizenship of students]. (Extended abstract of Ph. dissertation). Moskva [in Russian].

Il’in, E. N. (1991). Geroi nashego uroka [Hero of our lesson]. Moskva: Pedagogika [in Russian].

Korol’kova, E. S., & Suvorova N. T. (2002). Grazhdanskoe obrazovanie: novaya kontseptsiya i novyi uchebnik [Civic Education: a new concept and a new textbook]. Prepodavanie istorii i obshchestvoznaniya [Teaching history and social studies], 4, 27-32 [in Russian].

Lysenkova, S. N. (1997). Pedagogicheskoe sotrudnichestvo [Pedagogical cooperation]. In E. Dneprova, A. Kasprzhaka, & A. Pinskogo (Eds.). Innovatsionnye dvizheniya v rossiiskom shkol’nom obrazovanii [Innovative movements in Russian school education] (pp. 383-386). Moskva: Parsifal’ [in Russian].

Nova ukrainska shkola: kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [New Ukrainian School: Conceptual Principles of Secondary School Reform]. (2016). Retrieved from http://mon.gov.ua/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B8%202016/12/05/konczepcziya.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ