ВАРІАТИВНІСТЬ ЗМІСТУ НАУКОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ У ПРАКТИЦІ СТВОРЕННЯ Й ФУНКЦІОНУВАННЯ ВІТЧИЗНЯНИХ ПРОГРАМ ВИХОВАННЯ ТА НАВЧАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ (1980 РР. − ПОЧАТОК ХХІ СТОЛІТТЯ)

Автор(и)

  • S. SAYAPINA

DOI:

https://doi.org/10.33989/2524-2474.2019.73.180985

Ключові слова:

зміст наукових досліджень, програми, дошкільна дидактика, дошкільна освіта, діти дошкільного віку

Анотація

Виховання та навчання дітей дошкільного віку в дитячому садку здійснюється відповідно до програми – державного документа, який визначає мету, завдання і зміст навчально-виховної роботи з дітьми в дошкільному закладі. Програма виховання в дитячому садку синтезувала в собі нові здобутки теорії та практики дошкільного виховання, підкреслюючи значення цього вікового періоду фізичного й духовного розвитку дитини.
Мета статті полягає у висвітленні науково-педагогічних досліджень із дошкільної педагогіки, на засадах яких створювалися та функціонували програми виховання та навчання дітей дошкільного віку в досліджуваний період. Проблема розробки програм для дошкільних установ є однією з найбільш складних теоретичних проблем дошкільної педагогіки. Ретроспективний аналіз розвитку дошкільної освіти показує, що вчені та практики постійно обговорюють питання про те, якою вона повинна бути, щоб забезпечувати унікальність дошкільної освіти як особливого періоду дитячого дорослішання та спадкоємність з початковою школою; відповідати сучасному рівню наукових досліджень; відображати своєрідність освітнього закладу, у якому реалізується.
Синонімами терміна „програма” є слова: план, проект, курс, концепція. Визначено, що творець програми, зокрема й освітньої, завжди орієнтується на майбутнє, намагаючись випередити час і визначити перспективи розвитку. Але прогнозування стає успішним лише за врахування умов сьогодення та досвіду минулого. Розробці програм передувала ціла епоха досліджень, було накопичено значний науковий потенціал, який потребує свого узагальнення й осмислення з позицій можливості практичної реалізації наукових ідей.
У сучасній Україні дошкільні заклади мають право самостійно обирати програму виховання дітей із комплексу варіантних програм, затверджених Міністерством освіти і науки України, а також розробляти й упроваджувати власні. Останнім часом наукові колективи створили низку сучасних програм.
Науково-методично обґрунтована програма виховання та навчання дітей дошкільного віку покликана синтезувати історичні надбання, поширення результатів експериментально-педагогічних досліджень у практику дошкільної освіти, актуальні суспільні вимоги до неї, відповідати особливостям пізнавальної діяльності дітей, забезпечувати їхній гармонійний розвиток.

Посилання

Bielkina, E. V., Proskurav, O. V., Kochyna, L. P., & Kuzmenko, V. U. (2003). Dytyna. Prohrama vykhovannia i navchannia ditei vid 3 do 7 rokiv [Child. Program of upbringing and education of children from 3 to 7 years old]. Kyiv: Bohdana [in Ukrainian].

Khoroshkovskoi, O. & Kudykinoi, N. (Eds.). (1992). Prohrama z rozvytku ukrainskoho movlennia ditei dlia doshkilnykh zakladiv z rosiiskym movnym rezhymom [Program for the Development of Ukrainian Broadcasting of Children for Preschools with the Russian Language Regime](Pt. 2). Kyiv [in Ukrainian].

Kontseptsiya doshkol’nogo vospitaniya [The concept of preschool education]. (1989). Doshkol’noe vospitanie [Preschool education], 5. 10-23 [in Russian].

Ponimanska, T. I., Plokhii, Z. P., Kulachkivska, S. Ye., Kondratenko, T. D., Tyshchenko, S. P., Ladyvir, S. O. … & Domina, I. S. (1991). Maliatko : prohrama vykhovannia ditei doshkilnoho viku [Malyatko: program of upbringing children of preschool age]. Kyiv: MO URSR [in Ukrainian].

Saiapina, S. A. (2016). Vitchyzniana doshkilna pedahohika yak nauka: stanovlennia ta rozvytok (1960 r. – pochatok XXІ stolittia) [Domestic preschool pedagogy as a science: formation and development (1960 - the beginning of the XXI century)]. Slov’iansk: Vyd-vo B. I. Matorina Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕОРІЇ ТА ОСВІТНЬОЇ ПРАКТИКИ